طراحی سایت ریسپانسیو یک رویکرد است که طراح، یک وب سایت را ایجاد می کند که بسته به نوع دستگاه به خود را تغییر می دهد وعناصر سایت با توجه به اندازه صفحه نمایش به خوبی نمایش داده می شوند. این می تواند مانیتور رایانه ای بزرگ، لپ تاپ یا دستگاه هایی با صفحه نمایش های کوچک مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها باشد.

این نوع طراحی وب سایت نمایش عناصر مانند طرح، اندازه متن، محتوا، ناوبری، و تصاویر به صورت خودکار تنظیم می شوند تا به وسیله ای که کاربر ترجیح می دهد با آن وب سایت را ببیند مناسب باشد.

چند بار یک صفحه وب را دیده اید که فقط روی دسکتات لپ تاپ خوب بوده، اما وقتی روی گوشی تلفن همراه خود آن را دیدید عناصر آن را بهم ریخته و نا معلوم مشاهده کردید؟ اگر وبسایت شما برای هر پلتفرم و دستگاه – تلفن همراه یا غیره – بهینه سازی نشده باشد، شما در معرض خطر، خطا قرار دادن یک تجربه متداول در اینترنت و از دست دادن یک مشتری و ناامید کردن آن هستید.

طراحی سایت ریسپانسیو به شما توانایی طراحی صفحات وب را می دهد که به راحتی در همه دستگاه ها سازگار است. این به این معنی است که وب سایت شما با موفقیت در تمامی سیستم عاملها، مشتری شما را درگیر می کند. طراحی سایت ریسپانسیو، طرح بندی، اندازه متن، محتوا و ابزارهای ناوبری را برای تطبیق با اندازه و قابلیت های مختلف صفحه نمایش، تنظیم می کند. قبل از اینکه شما حتی منتشر کنید، می توانید عملکرد پیش نمایش و بهینه سازی در انواع دستگاه ها را پیش بینی کنید.

هدف طراحی سایت ریسپانسیو، داشتن یک سایت، اما با عناصر مختلف است که در هنگام مشاهده بر روی دستگاه های اندازه های مختلف متفاوت است.

بیایید یک وب سایت سنتی “استاتیک” را در نظر بگیریم. برای مثال، هنگام مشاهده روی رایانه رومیزی، وبسایت ممکن است سه ستون را نشان دهد. اما زمانی که شما همان طرح را در یک تبلت کوچکتر مشاهده میکنید، ممکن است شما را مجبور کند به صورت افقی آن را تماشا کنید، چیزی که کاربران دوست ندارند. یا عناصر ممکن است از نظر پنهان یا خراب شده باشند.

روی یک صفحه نمایش کوچک گوشی هوشمند، وب سایت ها حتی برای دیدن چالش بیشتری دارند. تصاویر بزرگ ممکن است طرح را خراب کنند. اگر گرافیک سنگین باشد، ممکن است سایت ها برای تلفن های هوشمند دیر بارگزاریی شوند.

با این حال، اگر یک سایت از طراحی سایت در کرج ریسپانسیو استفاده کند، نسخه تبلت ممکن است به صورت خودکار تنظیم شود تا فقط دو ستون نمایش داده شود. به این ترتیب، محتوای قابل خواندن و حرکت آسان است. در یک گوشی هوشمند، ممکن است محتوا به عنوان یک ستون تنها ظاهر شود، شاید به صورت عمودی انباشته شود. تصاویر به جای تغییر ساختار یا قطع شدن عکس، تغییر اندازه می دهند.

طراحی سایت شرکتی
شاید این مطلب را نیز بپسندید

نکته این است: با طراحی سایت ریسپانسیو، وب سایت به طور خودکار براساس دستگاهی که بیننده آن را می بیند تنظیم می شود.

چگونه وب سایت با طراحی ریسپانسیو کار می کند؟

سایت های ریسپانسیو از طرح بندی fluid استفاده می کنند. اگر سه ستون دارید و دقیقا نمی دانید که چقدر باید برای هر کدام از آنها فضا اختصاص دهید، باید با توجه به ستون های دیگر تصمیم بگیرید که چقدر گسترده باشد. مثلا ستون ۱ باید نیمی از صفحه را در نظر بگیرد، ستون ۲ باید ۳۰٪ و ستون ۳ باید ۲۰٪ باشد.

مسائل مرتبط با طراحی ریسپانسیو

ماوس در مقابل لمس: طراحی برای دستگاه های تلفن همراه نیز مسئله ماوس و لمس را مطرح می کند. بر روی کامپیوترهای رومیزی، کاربر به طور معمول دارای یک موس برای حرکت و انتخاب موارد است. در تلفن هوشمند یا تبلت ها، کاربر عمدتا از انگشتان دست و لمس روی صفحه استفاده می کند. ممکن است با یک موس یک گزینه را با ماوس به راحتی انتخاب کنید ولی ممکن است با انگشت روی یک نقطه کوچک روی یک صفحه این مسئله به راحتی اتفاق نیفتد. برای همین طراح وب باید “لمس” را در نظر بگیرد.

گرافیک و سرعت دانلود: همچنین موضوع گرافیک، تبلیغات و سرعت دانلود وجود دارد. در دستگاه های تلفن همراه، ممکن است عاقلانه باشد که گرافیک کمتر از نمایشگرهای دسکتاپ را نمایش دهد به طوری که یک سایت برای بارگیری بر روی یک گوشی هوشمند، کند شود. ممکن است نیاز به تبلیغات بزرگتر بجای تبلیغات کوچکتر باشد.

برنامه ها و نسخه های تلفن همراه: در گذشته، ممکن است درباره ایجاد یک برنامه برای وب سایت خود فکر کرده باشید. مثلا یک برنامه IOS یا یک برنامه Android. یا شما یک نسخه تلفن همراه به طور خاص برای BlackBerry داشته باشید. امروزه با بسیاری از دستگاه های مختلف، ساخت برنامه ها و نسخه های مختلف برای هر دستگاه و پلتفرم سخت تر شده است.

چرا کسب و کارهای کوچک نیاز به تبدیل به طراحی سایت دارند؟

مردم بیشتر از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند. مطالعات اخیر نشان داده که بیش از ۶۰ درصد افراد برای مشاهده وب سایت از گوشی و یا تبلت استفاده می کنند.

ترافیک خود را بررسی کنید و ممکن است فقط از تعداد بازدیدکنندگان از طریق دستگاههای تلفن همراه نسبت به کامپیوترها در وبسایت خود شوکه شوید(در Google Analytics شما “مخاطبان” را در سمت چپ، سپس “موبایل” را انتخاب کنید تا میزان ترافیک را از دستگاه های تلفن همراه مشاهده کنید.)