صفحه فرود نخستین صفحه ای است که بازدیدکنندگان سایت شما، از طریق آن وارد فضای محتوای شما می‌شوند، صفحه فرود یا landing page یک صفحه از سایت است که آن را به عنوان نقطه‌ فرود یک بازدیدکننده گویند، یا به تعبیری دیگر، به صفحاتی گفته می‌شود که دروازه‌ ورود بازدیدکننده به ‌سایت هستند. در بازاریابی دیجیتال یک صفحه اصلی یک صفحه وب مستقل است که به طور خاص برای اهداف تبلیغاتی طراحی شده است. این جایی است که یک بازدید کننده زمانی که آنها بر روی تبلیغات Google AdWords یا مشابه آن کلیک کرده اند با آن مواجه می شوند.

کسانی که با فضای سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو آشنا هستند، معمولاً با شنیدن نام صفحه فرود یا Landing Page بحث‌های مربوط به SEO را به خاطر می‌آورند. البته در سئو هم بحث لندینگ پیج یا صفحه فرود وجود دارد، اما اصل این بحث، گسترده‌تر و جدی‌تر است و در فضای بازاریابی محتوا، به مفاهیم دیگری هم اشاره دارد.

آیا اولین صفحه‌‌ای که با آن مواجه می‌شوند با تصورات کاربران مطابقت دارد؟ آیا جذب سایت ما خواهند شد یا صفحه را بسته و دیگر به ما سر نخواهند زد؟ چه کار کنیم که تاثیر اولیه خوبی روی مخاطب داشته باشیم؟ ما در چنین مواقعی عبارت صفحه فرود (یا همان Landing Page) را شنیده‌ایم.

صفحه فرود آنقدر مهم هست که حتی به آن صفحه هدف هم می‌گویند. صفحه فرود یا landing page ویترین سایت و وبلاگ شماست. مخاطب بر اساس صفحه فرود، در مورد کار شما، نوشته شما، محصول شما و برند شما قضاوت می‌کند.

یک صفحه فرود خوب بر روی یک جریان خاص ترافیک متمرکز شده است، مثلا از یک کمپین ایمیل که تبلیغ یک کتاب را می کند. از آنجا که صفحه فرود فقط افرادی را که احتمالا به این کتاب علاقه مند هستند، هدف قرار می دهند و به همین دلیل این کتاب دارای اطلاعات منحصر به فرد است که در مورد موضوعی که مخاطبان شما دارند مورد توجه قرار می گیرند.

طراحی سایت گردشگری
شاید این مطلب را نیز بپسندید

وبسایت‌ها و کسب و کارهای آنلاین به طور کلی با ایجاد لندینگ پیج ها، سه هدف را دنبال می‌کنند:

  • فروش مستقیم
  • ایجاد مخاطب
  • برقراری ارتباط

این نوع صفحات به عنوان صفحاتِ جذب مخاطب هم شناخته می‌شوند. این نوع خاص از صفحات فرود، برای جمع‌آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان طراحی شده‌اند. هدفِ اصلی آنها هم بدست آوردن اطلاعاتِ شخصی مثل آدرس ایمیل، نام و نام‌خانوادگی و اطلاعات دیگری است که می‌تواند برای ارتباط بعدی با مخاطب به کار رود.

تفاوت بین صفحه اصلی و صفحه فرود

نمودار زیر را در نظر بگیرید که یک صفحه اصلی و یک صفحه فرود را نشان می دهد. مناطق نارنجی در هر نمودار نشان دهنده لینک در صفحه است. همانطور که می بینید، صفحه (در سمت چپ) دارای ۴۳ پیوند است، و صفحه فرود (در سمت راست) فقط ۱ است.

تفاوت بین صفحه اصلی و صفحه فرود

داشتن لینک های کمتر در صفحه فرود شما اثبات شده است که به افزایش نرخ تبدیل در مورد تبلیغات پرداخت می شود. به همین دلیل است که بازاریابان همیشه از یک صفحه فرود مستقل اختصاصی به عنوان مقصد ترافیک تبلیغاتی خود استفاده می کنند. صفحه لندینگ پیج به صورت جدا از صفحات اصلی یک ‌سایت طراحی می‌شود، لندینگ پیج صفحه‌ای منحصر به فرد و خارج از چارچوب کلی وب سایت است. به همین علت طرح کلی سایت در آنها لحاظ نمی‌گردد.

هر صفحه فرود معمولاً دو ویژگی بسیار مهم دارد:

  1. دارای یک فرم است.
  2. صرفاً برای جمع‌آوری اطلاعات از مخاطب طراحی شده است.