در ابتدای ظهور اینترنت، Yahoo محبوب ترین موتور جستجو بود. وقتی که Google وارد شد و کم کم گوی سبقت را از رقیبان خود ربود و به محبوب ترین موتور جستجو تبدیل شد. با این حال، گوگل تنها موتور جستجو نیست، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جستجو ها در یاهو انجام می شود یکی دیگر از موتورهای جستجوی مهم دیگر در بازار MSN است، به این معنی که حرفه ای های SEO نمی توانند از این موتورهای جستجو غافل بشوند، بلکه نیاز به توجه خاص به دو موتور دیگر (یاهو و MSN) داشته باشند.

بهینه سازی برای سه موتور جستجو در یک زمان کار ساده ای نیست. زمان هایی وجود داشت که جامعه ی جستجوگرها تمایل داشتند فکر کنند که الگوریتم یاهو به طور عمدی فقط مخالف الگوریتم گوگل بود، زیرا صفحاتی که در گوگل بالا بودند، در یاهو خیلی خوب عمل نکردند و بالعکس. تلاش برای بهینه سازی سایت برای درخواست تجدید نظر به هر دو موتور جستجو معمولا منجر به از بین رفتن از هر دو آنها میشد.

اگرچه شکی نیست که الگوریتم های دو موتور جستجو متفاوت هستند، زیرا هر دو دائما در حال تغییر هستند، هیچکدام از آنها توسط نویسندگان آن به طور عمومی قابل دسترسی نیست و جزئیات در مورد چگونگی عملکرد هر یک از الگوریتم ها توسط گمانه زنی بر اساس تجربیات وب مسترها، تست های آزمایشی برای کلمات کلیدی خاص است و ممکن است نظرهای متفاوتی در این زمینه بشنوید. اما دانستن بعضی تفاوت های اساسی بین این دو به رتبه بندی بهتر کمک می کند.

الگوریتم یاهو – تفاوت آن با گوگل

مانند همه ی موتورهای جستجو یاهو نیز صفحات وب را توسط خزنده های خود اسکن می کند و صفحات وب را در پایگاه داده خود ذخیره می کند و بعدها عملیات ریاضی مختلفی را برای تولید صفحات با نتایج جستجو انجام می دهد. (Yahoo! spiderbot) دومین خزنده فعال عنکبوتی در وب است. یاهو Slurp با سایر ربات ها متفاوت نیست و اگر صفحه شما از عناصر مهم SEO را رعایت کنید در نتایج Yahoo هم رتبه خواهید گرفت.

یاهو یک تکنولوژی خاص جستجو را به خود اختصاص داد. خزنده ای که توسط یاهو استفاده می شود به نام Yahoo! Slurp شناخته می شود.یاهو تمام قابلیت هایی که موتورهای جستجوی دیگر داشتند را به آن اختصاص داده بود. یاهو از یک روش دیگر برای جستجوی کاربران استفاده می کند، جستجویی مبتنی بر استفاده از موس، که کاربران برای یافتن مطالب خود تنها از موس خود استفاده می کنند و نتایج در پنجره های شناور نمایش داده می شود، در حالی که صفحه اصلی یاهو هنوز بالا است و وارد صفحه جدیدی نمی شویم.

یاهو Slurp ممکن است حتی بیشتر از Googlebot فعال باشد زیرا گاهی اوقات صفحات بیشتری در یاهو وجود دارد. یکی دیگر از تفاوت های بین Yahoo! و گوگل sandbox است (در گوگل تا زمانی که در نتایج جستجو ظاهر شود، سایت ها “در حال تعلیق” قرار می گیرند). sandbox گوگل عمیق تر است، بنابراین اگر شما تغییرات اخیر را در سایت خود انجام داده باشید، ممکن است یک یا دو یا چند ماه دیگر منتظر بمانید (برای Yahoo! کوتاهتر و برای Google طولانی تر است) تا زمانی که این تغییرات در نتایج جستجو منعکس شوند.

با تغییرات جدیدی در الگوریتم گوگل در حال راه اندازی است سخت است که بگوییم اگر تاکتیک های مشابه SEO را بکار ببرید نتیجه دلخواه را بدست بیاورید. یکی از تغییرات احتمالی در گوگل کاهش وزن لینک است. اگر این اتفاق می افتد، یک تفاوت عمده بین یاهو گوگل از بین خواهد رفت زیرا امروزه گوگل اهمیت بیشتری بر عوامل مانند لینک ها دارد، در حالی که Yahoo! بیشتر به عوامل بر روی صفحه نگاه می کند، مانند چگالی کلمات کلیدی در عنوان، URL و عنوان ها.

آیا سئو برای سایت ضروری است؟
شاید این مطلب را نیز بپسندید

از همه تفاوت های بین یاهو و گوگل،استفاده از کلمات کلیدی در عنوان  و یا در URL است. اگر کلمه کلیدی را در این دو مکان داشته باشید، می توانید انتظار ۱۰ موقعیت برتر را در یاهو داشته باشید. اما مراقب باشید – عنوان و URL نمی تواند نامحدود باشد و از لحاظ فنی شما نمی توانید بیش از ۳ یا ۴ کلید واژه را داشته باشید.

از آنجا که یاهو ابتدا یک دایرکتوری است و سپس یک موتور جستجو (در گوگل کاملا برعکس است) ازدیاد کلمه کلیدی در صفحه شانس بهتری در آغاز نتایج جستجو یاهو ایجاد می کند. برای یاهو کلمات کلیدی در نام فایل ها نیز خوب است، در حالی که برای گوگل این عامل از اهمیت زیادی برخوردار نیست.

اما تفاوت عمده، چگالی کلمات کلیدی است. چگالی بالاتر، موقعیت بالاتری از یاهو را بدست می آورد اما مراقب باشید، برخی از سایت های غنی از کلمات کلیدی در یاهو بدون هیچ مشکلی می تواند در دسته بندی کلمات کلیدی برای گوگل قرار بگیرد. اگر شما تلاش می کنید به خوبی بر روی یاهو امتیاز بگیرید (با تراکم کلمات کلیدی بالاتر از ۷-۸٪)، شما خطر افت رتبه در گوگل را دارید.

الگوریتم های گوگل به طور مداوم در حال تغییر و تحول هستند و به تغییر و میزان تقاضا و عادات جستجو بستگی دارند.زمانی که الگوریتم های گوگل به روز می شود، استراتژی های سئو برای سایت ها هم باید با این الگوریتم ها به روز و سازگار شوند.اما در سمت دیگر بینگ و یاهو شما را مجبور به سازگاری و وفق دادن نخواهند کرد؛ به این معنی نیست که Yahoo خود را به روز نمی کند، بلکه تغییرات زیادی را روی الگوریتم های خود اعمال نمی کند.

همچنین گفته می شود که Yahoo و bing بر روی شبکه های اجتماعی تاکید بسیار بیشتری دارند، به طوری که برای سایت هایی که دنبال کنندگان آنها در توئیتر یا فیس بوک با آنها ارتباط دارند و به شرکت یا محصولاتشان امتیاز می دهند امتیازهای ویژه ای در نظر می گیرند. گوگل بیشتر مایل است تا رتبه های بالا را بیشتر به کسب و کارهایی که مدت بیشتری است تاسیس شده اند بدهد، اما روند یاهو و بینگ اینگونه است که مایل هستند بیشتر به نفع کسب و کارهای کوچک کار کنند.

در موتور جستجوی یاهو Yahoo هم یک خبر خوب وجود دارد و آن هم اینست که این موتور برگرفته از بینگ است، این یعنی بهینه سازی یک موتور، موتور دیگری را هم تحت تاثیر قرار می دهد.از طرفی هم همانطور که در مقاله متوجه شدید موتورهای جستجو از خیلی جهات بسیار شبیه به هم هستند؛ در فاکتورهای مهمی نظیر بهینه سازی آدرس، نام دامنه ها برای کلمات کلیدی، کیفیت بالای لینک ها و حضور کلمات کلیدی، Bing و Google و Yahoo به هم شبیه هستند.

اگر شما سئو کار می‌کنید شما می‌دانید که بیشترین چیزی که اهمیت دارد کاربر است. در صفحه اول بودن برای هر سایتی مهم است ولی اگر شما سایتی کاربرپسند نداشته باشید و کاربر را نتوانید جذب کنید تمام زحمات شما به هدررفته است. شما یک‌بار یک وب‌سایت کاربرپسند را ایجاد کنید و آن را برای گوگل، بینگ و یاهو بهینه کنید به‌طوری‌که فرصت پیدا کردن وب‌سایت شما برای مشتریان بالقوه داده شود.