قابلیت استفاده از ابزار و طراحی بصری موفقیت یا شکست وب سایت را تعیین می کند. بازدید کننده صفحه تنها کسی است که با کلیک بر روی ماوس درباره همه چیز را تصمیم می گیرد، طراحی کاربر محور به عنوان یک رویکرد استاندارد برای طراحی وب سایت موفق و سودمند باید به عنوان مهمترین چیز مورد توجه قرار بگیرد. 

ما نمی خواهیم درباره جزئیات پیاده سازی طرح بحث کنیم (مثلا جایی که کادر جستجو باید قرار گیرد). در عوض ما بر روی اصول اصلی، اکتشافات و رویکردهای طراحی وب سایت موثر تمرکز می کنیم، رویکردهایی که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، می توانند به تصمیم های پیچیده تر طراحی کمک کنند و روند درک اطلاعات ارائه شده را ساده تر کنند.

برای استفاده از اصول به درستی ابتدا باید بدانیم که چگونه کاربران با وب سایت ها ارتباط برقرار می کنند، چگونه فکر می کنند و الگوهای اصلی رفتار کاربران چیست.

کاربران چگونه فکر می کنند؟

اساسا، عادت کاربران در وب، متفاوت از عادت مشتریان فروشگاه نیست. بازدیدکنندگان به هر صفحه جدید نگاه می کنند، برخی از متن را اسکن می کنند و بر روی لینک اول که علاقه ی آنها را جذب می کند یا به صورت مبهم شبیه چیزی است که آنها دنبال آن هستند، کلیک می کنند. در حقیقت، قسمتهای بزرگی از صفحه وجود دارد که حتی به آن نگاه نمی کنند.

بیشتر کاربران دنبال چیزی جالب (یا مفید) و قابل کلیک هستند. اگر صفحه جدید انتظارات کاربران را برآورده نکند، روی دکمه برگشت آن کلیک می شود و روند جستجو ادامه می یابد. کاربران از کیفیت و اعتبار قدردانی می کنند. اگر یک صفحه محتوای با کیفیت بالا داشته باشد توجه آن ها را به طور قطع به خود جلب میکند، به همین دلیل وب سایت هایی که دارای محتوای با کیفیت بالا می باشند، در طول سال ها توجه ها رو به خود جلب کردند. محتوا مهمتر از طراحی است که آن ها را درگیر سایت می کند.

کاربران در مواجهه اولیه با صفحه آن را نمی خونند بلکه آنها اسکن می کنند. با نگاه اولیه تجزیه و تحلیل یک صفحه وب را انجام می دهند، کاربران برای برخی از نقاط ثابت یا لنگرهایی که آنها را از طریق محتوای صفحه هدایت می کند جستجو می کنند.

اسکن مطالب یک صفحه وب سایت

کاربران وب بر رضایت فوری تأکید دارند. اصل بسیار ساده: اگر وب سایت قادر به براورده کردن انتظارات کاربران با یک نگاه نباشد، طراح موفق نشد که کار خود را به درستی انجام دهد و شرکت پول را از دست می دهد.

کاربران انتخاب های مطلوب را انجام نمی دهند. کاربران سریع ترین راه را برای یافتن اطلاعاتی که دنبال می کنند جستجو می کنند. همچنین صفحات وب را به صورت خطی اسکن نمی کنند و به طور پیوسته از یک بخش سایت به بخش دیگر می روند. به محض پیدا کردن یک پیوند به نظر می رسد که ممکن است به هدف منجر شود، شانس بسیار خوبی است که آن را بلافاصله کلیک کنند. بهینه سازی سخت است و طول می کشد و رضایتمندی کارآمدتر است.

کاربران می خواهند کنترل داشته باشند، کاربران می خواهند قادر به کنترل مرورگر خود و تکیه بر ارائه اطلاعات سازگار در سراسر سایت باشند. به عنوان مثال آنها نمی خواهند که پنجره های جدید به طور غیرمنتظره ای ظاهر شوند و می خواهند بتوانند با یک دکمه «Back» به سایت قبلی خود بازگردند، بنابراین این کار خوب است که هرگز لینک ها را در پنجره های مرورگر جدید باز نکنید .

کاربران را مجبور به فکر کردن نکنید

صفحه وب باید واضح و خود توضیحی باشد. هنگامی که شما در حال ایجاد یک سایت هستید، کار شما این است که از علامت سوال خلاص شوید. تصمیمات کاربران باید آگاهانه، با توجه به جوانب مثبت و منفی باشد.

اگر معماری ناوبری و سایت بصری نباشد، تعداد علامت های سوال افزایش می یابد و کاربران سخت تر درک می کند که چگونه سیستم کار می کند و چگونه از نقطه A به نقطه B بروند. ساختار واضح، سرصفحه بصری متوسط ​​و به راحتی قابل تشخیص است لینک ها می توانند به کاربران کمک کنند تا مسیر خود را برای هدف خود پیدا کنند. این وظیفه طراح است تا اطمینان حاصل کنید که تعداد علامت های سوال نزدیک به ۰ است.

با کاهش بار شناختی، بازدیدکنندگان برای درک عقاید سیستم، راحت تر می شوند. هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید ارتباط برقرار کنید و بگویید چگونه کاربران می توانند از آن بهره مند شوند. مردم نمی توانند از وب سایت شما استفاده کنند اگر آنها نتوانند راه خود را در اطراف آن پیدا کنند.

صبر و شکیبایی کاربران را از دست ندهید

در هر پروژه زمانی که قصد دارید به بازدیدکنندگان خود خدمات یا ابزار ارائه دهید، سعی کنید حداقل نیازهای کاربری خود را حفظ کنید. اقدامات کمتر از کاربران برای تست سرویس نیاز است، بیشتر احتمال دارد که یک بازدید کننده به صورت تصادفی از سایت شما بازدید می کند. بازدیدکنندگان اولیه حاضر برای بدست آوردن خدمات حاضر به پر کردن فرمهای طولانی وب برای حسابی که در آینده ممکن است استفاده کنند یا نه نیستند. اجازه دهید کاربران سایت و خدمات شما را کشف کنند بدون اینکه مجبور شوند اطلاعات خصوصی را به اشتراک بگذارند. منطقی نیست که کاربران را مجبور به وارد کردن آدرس ایمیل برای آزمایش این ویژگی کنید.

به طور ایده آل تمام موانع را حذف کنید ، در ابتدا اشتراک یا ثبت نام نیاز نداشته باشید. ثبت یک کاربر به تنهایی به عنوان یک مانع برای ناوبری کاربر برای کاهش ترافیک ورودی کافی است.

چرا طراحی با گرافیک بد روی سئو وب سایت شما تاثیر می گذارد
شاید این مطلب را نیز بپسندید

بر روی مدیریت توجه کاربران تمرکز کنید

همانطور که وب سایت ها هر دو محتوای استاتیک و پویا را ارائه می دهند، برخی از جنبه های رابط کاربری توجه بیشتری نسبت به دیگران به خود جلب می کنند. بدیهی است، یکی از این موارد تصاویر چشم نواز تر از متن باشند. همانطور که جملات مشخص شده به عنوان bold(برجسته) هستند جذاب تر از متن ساده هستند.

چشم انسان یک دستگاه بسیار غیر خطی است و کاربران وب می توانند بلافاصله لبه ها، الگوها و حرکات را تشخیص دهند . به همین دلیل است که تبلیغات مبتنی بر ویدئو بسیار آزار دهنده و منحرف کننده هستند، اما از دیدگاه بازاریابی آنها به طور کامل برای به کار گرفتن توجه کاربران استفاده می کنند.

رایگان

انسان کاملا از اصل تمرکز استفاده می کند. تنها عنصر که به طور مستقیم برای کاربران قابل مشاهده است، کلمه “free” است که جذاب است اما هنوز هم آرام و صرفا آموزنده است. نکات ظریف، کاربران را با اطلاعات کافی درباره چگونگی یافتن بیشتر در مورد محصول “رایگان” ارائه می دهد.

تمرکز توجه کاربران به مناطق خاص سایت با استفاده متوسط ​​از عناصر بصری می تواند به بازدیدکنندگان شما کمک کند تا از نقطه A به نقطه B بدون فکر کردن به چگونگی انجام آن وادار کند.

تلاش برای قرار گرفتن در معرض دید

طرح های مدرن وب معمولا به دلیل رویکرد خود جهت هدایت کاربران با ظاهر جذاب، دکمه های بزرگ با جلوه های بصری و غیره مورد انتقاد قرار می گیرند. اما از منظر طراحی این عناصر واقعا بد نیستند. برعکس، چنین دستورالعمل بسیار موثر است زیرا آنها را از طریق محتوای سایت هدایت می کند، به طوری که بسیار ساده و کاربر پسند است.

اجازه دادن به کاربر به در دسترس بودن عناصر یک اصل اساسی از طراحی رابط کاربری موفق است. این واقعا مهم نیست که چطور این دستاورد به دست می آید، مهم است که محتوا به خوبی درک شود و بازدیدکنندگان با این که با سیستم ارتباط برقرار می کنند، احساس راحتی کنند.

از نوشته های دارای افکت استفاده کنید

همانطور که وب از چاپ متفاوت است، لازم است که سبک نوشتاری را به ترجیحات و عادت های مرورگر تنظیم کنید. بلوک های متن طولانی بدون تصاویر و کلمات کلیدی مشخص شده به صورت برجسته (bold) و یا کج (italic) نادیده گرفته می شوند.

وقتی از کسب و کار صحبت می کنید اجتناب از نام های زیبا و هوشمندانه، نام های تجاری ناشی از بازاریابی، نام های خاص شرکت و نام های فنی ناشناخته بسیار مهم است.

برای سادگی تلاش کنید

نگه داشتن طراحی ساده باید هدف اصلی از طراحی سایت باشد. کاربران به ندرت در سایت برای لذت بردن از طراحی هستند، علاوه بر این، در اغلب موارد آنها با وجود طراحی، به دنبال اطلاعات هستند. طراحی پیچیده باعث تلاش اضافی کاربران برای بدست آوردن محتوای مورد نظر آن ها می شود.

از نقطه نظر مهمان، بهترین طراحی سایت یک متن خالص، بدون هیچ گونه تبلیغات و یا بلوک های محتوا بیشتر است. این یکی از دلایلی است که نسخه چاپی کاربر پسند از صفحات وب برای تجربه کاربری خوب، ضروری است.

از فضاهای خالی ترس نداشته باشید

در واقع، اهمیت فضای خالی بسیار دشوار است. نه تنها باعث کاهش بار شناختی برای بازدیدکنندگان می شود، بلکه باعث می شود اطلاعاتی که بر روی صفحه نمایش داده شده را درک کنند. وقتی یک بازدیدکننده جدید به یک طراحی نزدیک می شود، اولین کاری که او می خواهد انجام دهد این است که صفحه را اسکن کند و محتوا را به قسمت های قابل هضم اطلاعات تقسیم کند.

فضاهای خالی

سازه های پیچیده برای خواندن، اسکن، تجزیه و تحلیل و کار با آنها سخت تر است. اگر انتخاب بین جداسازی دو بخش طراحی با یک خط قابل مشاهده یا با برخی از فضاهای خالی داشته باشید، معمولا بهتر است و بایستی از راه حل فضای خالی استفاده کنید. سازه های سلسله مراتبی پیچیدگی را کاهش می دهند و بهتر است که به کاربران یک حس سلسله مراتب بصری را ارائه دهیم، محتوای شما آسان تر خواهد بود.

ارتباط موثر با یک زبان قابل مشاهده

Aaron Marcus در مقالات خود در ارتباطات موثر بصری، سه اصل اساسی در استفاده از به اصطلاح “زبان قابل مشاهده” را بیان می کند :

  • سازماندهی : برای کاربر یک ساختار مفهومی روشن و سازگار فراهم کنید. سازگاری، طرح بندی صفحه، روابط و قابلیت حمل و نقل، مفاهیم مهم سازمان است. همه قوانین و مقررات باید به کلیه عناصر اعمال شود.
  • صرفه جوئی کنید : بیشترین مقدار را با حداقل نشانه ها و عناصر بصری بیشتر کنید. چهار نکته مهم در نظر گرفته شده است: سادگی، وضوح، تمایز و تأکید. سادگی شامل تنها عناصری است که برای ارتباطات مهم هستند. وضوح : تمام قطعات باید طراحی شوند بنابراین نباید معنای آنها مبهم باشد. تمایز : خواص مهم عناصر ضروری باید متمایز باشد. تاکید : مهمترین عناصر باید به راحتی درک شوند.
  • ارتباط برقرار کردن : ارائه را با توانایی های کاربر مطابقت می دهد. رابط کاربری باید با قابلیت تعادل، قابلیت خوانایی، تایپوگرافی، نمادگرایی، نمایش چندگانه و رنگ یا بافت به منظور برقراری ارتباط با موفقیت حفظ شود. استفاده از حداکثر ۳ تایپیک در اندازه حداکثر ۳ نقطه – حداکثر ۱۸ کلمه یا ۵۰-۸۰ حرف در هر خط متن باشد.

کنوانسیون ها دوستان ما هستند

طراحی متعارف عناصر سایت به یک وب سایت خسته کننده منجر نمی شود. در حقیقت، کنوانسیون ها بسیار مفید هستند زیرا منحنی یادگیری را کاهش می دهند. به عنوان مثال، اگر همه وب سایت ها دارای نمایش بصری مختلف RSS بودند، این یک کابوس قابل استفاده بود. طراحی متفاوت از زندگی معمولی ما نیست، جایی که ما تمایل داریم به اصول اساسی سازماندهی داده ها (پوشه ها) یا انجام خرید (قرار دادن محصولات) بپردازیم.

با قراردادها می توانید اعتماد به نفس، اعتماد، اطمینان و اعتبار خود را به دست آورید. پیروی از انتظارات کاربران – درک آنچه انتظار دارید از ناوبری سایت، ساختار متن، قرار دادن جستجو و…