برای طراحی سایت عوامل مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند. یکی از این مسائل، توجه به روانشناسی رنگ ها و استفاده از رنگ های مناسب در طراحی سایت است. هر رنگی بیانگر مفهومی است و می تواند احساس به خصوصی را در بیننده ایجاد نماید. رنگ های موجود در یک سایت می توانند بیننده را به خواندن ادامه مطالب جذب کنند و یا این که او را از این کار منصرف نمایند. به همین دلیل قرار است در این مقاله به این مبحث مهم بپردازیم پس با ما همراه باشید.

استفاده از رنگ ها در طراحی سایت چه اهمیتی دارند؟

انتخاب پالت رنگی مناسب یکی از مهم ترین کارهایی است که در زمان طراحی سایت باید انجام شود. رنگ ها قدرت زیادی دارند به طوری که بر روی احساسات و عواطف بیننده تاثیر گذاشته و در نتیجه تصمیم او را تغییر می دهند. شما می توانید به کمک رنگ ها هم مخاطب جذب کنید و هم آن که برند خود را در ذهن بیننده نقش ببندید به طوری که با دیدن آن رنگ به یاد برند شما بیفتد. انتخاب رنگ مناسب و داشتن هارمونی رنگ ها در سایت باعث می شود بیننده کار شما را حرفه ای و یا غیر حرفه ای تشخیص بدهد به همین دلیل این کار را ساده و پیش پا افتاده قلمداد نکنید.

اصول انتخاب رنگ بندی در طراحی سایت چیست؟

شاید انتخاب یک رنگ برای طراحی سایت خود، کاری آسان باشد، زیرا در اغلب موارد افراد رنگ مورد علاقه خود را برای این کار انتخاب خواهند کرد. اما باید کمی بیشتر دقت کنید و رنگ های مورد خود را سریع انتخاب نکنید. برای انتخاب رنگ در طراحی سایت بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • اگر برند شما دارای لوگویی با رنگ مشخصی است می توانید از همین رنگ به عنوان شروع کار استفاده نمایید.
  • در صورتی که در کسب و کارتان دارای رقیب اصلی هستید، مراقب باشید از رنگ نام تجاری آن ها استفاده نکنید.
  • برای انتخاب پالت رنگ، به مخاطبان خود توجه داشته باشید این که چه کسانی قرار است از سایت شما بازدید کنند نوجوانان، بانوان، آقایان و …
  • می توانید از رنگ های ساده استفاده کنید اما آن ها را به اندازه در سایت خود به کار ببرید.
  • برای ایده گرفتن، می توانید از سایر وب سایت ها کمک بگیرید.

راهنمای روانشناسی رنگ ها

رنگ ها در قسمت های مختلفی از یک وب سایت به کار گرفته می شوند از جمله زمینه، منو، متن، عناوین، دکمه ها، تصاویر، پیوند ها و … رنگ ها می توانند متنی را خواناتر کنند، میزان فروش را تغییر دهند، توجه مخاطب را به قسمت خاصی از سایت جلب نمایند و … به همین دلیل است که شما برای طراحی سایت خود باید به روانشناسی رنگ ها توجه داشته باشید تا بتوانید از آن ها به نحو صحیح استفاده نمایید.

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز هیجان، انرژی، احساسات شدید و خطر را به بیننده القا می کند. به صورت ناخودآگاه این رنگ ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث سریع شدن تنفس می شود. در مقابل، مفاهیم منفی را نیز می تواند در ذهن مخاطب ایجاد از جمله حس خشونت، جنگ، آتش، عصبانیت و …

اگر می خواهید درباره موضوعی در بیننده هیجان ایجاد کنید و توجه او را جلب نمایید می توانید از این رنگ استفاده نمایید. به همین دلیل از رنگ قرمز در رستوران ها برای غذا، سرگرمی، تبلیغات، ورزش، مد و فشن، مراقبت های بهداشتی، سرویس های اضطراری و … استفاده می شود.

نکته

توجه داشته باشید که استفاده زیاد از رنگ قرمز در سایت، یعنی ایجاد هیجان زیاد در مخاطب که این مسئله اتفاق خوبی نیست پس سعی کنید به اندازه از آن استفاده کنید. همچنین برای وبسایت هایی که فعالیت حرفه ای دارند و در زمینه طبیعت کار می کنند استفاده از رنگ قرمز پیشنهاد نمی شود.

آیا سئو برای سایت ضروری است؟
شاید این مطلب را نیز بپسندید

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد درخشان ترین رنگ است، حس شادابی، خوش بینی و نیری جوانی را به بیننده القا می کند. برای جلب رشایت مشتری می توانید از این رنگ استفاده کنید. البته می تواند مفاهیم منفی مانند فریب، بزدلی و ارزانی را نیز به مخاطب القا نماید. در استفاده از این رنگ باید دقت داشته باشید و به اندازه از آن استفاده کنید زیرا استفاده بیش از حد از این رنگ در طراحی سایت باعث خسته شدن چشم مخاطب می شود. اگر می خواهید توجه مخاطب را به قسمتی از متن و یا دکمه هایی از سایت جلب نمایید می توانید از این رنگ استفاده کنید.

روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی بیانگ جنب و جوش و فعالیت است و با شادی، هیجان، تفریح و اشتیاق همخوانی دارد. برای برقرای ارتباط و جلب توجه مخاطب می توانید از این رنگ استفاده کنید. استفاده از این رنگ برای سایت هایی که در زمینه غذا، خودرو، سرگرمی، تکنولوژی و … فعالیت می کنند توصیه می شود. شدت رنگ نارنجی از قرمز کمتر است اما به هر حال باز هم در استفاده از این رنگ زیاده روی نکنید.

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز بیانگر قدرت، طبیعت، باروری، شانس، صلح، موفقیت و … است و برای باروری و حفظ تعادل عناصر مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور ایجاد آرامش در بیننده می توانید از این رنگ استفاده کنید همچنین استفاده از رنگ سبز برای وبسایت هایی که دارای فعالیت های مرتبط با طبیعت، جهانگردی، علم، منابع انسانی و … پیشنهاد می شود و برای سایت هایی که درباره کالاهای لوکس و تکنولوژی و … فعالیت دارند مناسب نیست.

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی بیانگر مفاهیمی چون آرامش، خرد، وفاداری، پایداری، امنیت، اعتماد و … است و آبی روشن طراوت و شادابی را به بیننده القا می کند. شرکت های بزرگ و بانک ها در اغلب موارد از رنگ آبی استفاده می کنند تا اعتماد مشتریان را به خود جلب نمایند. سایت هایی که درباره مراقبت های بهداشتی، دندان پزشکی، علوم پایه، دولت و … فعالیت می کنند می توانند از این رنگ در طراحی سایت خود استفاده نمایند. استفاده بیش از حد از این رنگ باعث سرد و بی روحشدن سایت شما می شود. رنگ آبی اشتها را کم می کند به همین دلیل برای رستوران ها و فعالیت های مرتبط با غذا استفاده از این رنگ مناسب نمی باشد.

روانشناسی رنگ مشکی

رنگ مشکی مفاهیمی مانند قدرت، ثبات، ظرافت، کمال، هوش، استحکام، مرگ، شرارت و … را بیان می کند. استفاده از رنگ مشکی برای کالاهای لوکس، بازاریابی، مد و فشن، لوازم آرایشی و … مناسب می باشد. سعی کنید به اندازه از این رنگ استفاده کنید تا حس شومی، رازآلود بودن و غم و اندوه را به بیننده القا نکنید.

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید پاکی، خلوص، امنیت و صمیمیت را نشان می دهد. رنگ سفید برای دکترها، دندان پزشک ها و فعالیت های مرتبط با پزشکی و همچنین فعالیت های علمی استفاده می شود. رنگ سفید تاثیر خود را در کنار سایر رنگ ها می گذارد به همین دلیل در همه سایت ها می توان از آن استفاده کرد.

روانشناسی رنگ صورتی

رنگ صورتی مفهوم کمال، عشق، صمیمیت را نشان می دهد. آرامش را به بیننده القا می کند و حس شرارت موجود در رنگ قرمز را ندارد. برای سایت هایی که فعالیت های مرتبط با زنان و دختران دارند مثلا محصولات مرتبط با آن ها را ارائه می دهند، رنگ صورتی بسیار مناسب است البته استفاده از این رنگ برای سایت های رسمی توصیه نمی شود.

همانطور که دیدید هر کدام از رنگ ها مفهوم خاص خود را دارند به همین دلیل برای انتخاب رنگ مناسب در طراحی وبسایت خود باید به نوع فعالیت تان توجه داشته باشید و مناسب ترین تعادل را برای این کار پیدا کنید. برای تشخیص تعادل مناسب با وبسایت شما، باید دانش و اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید.