SERP مخفف کلمه Search Engine Results Page است و به معنی صفحه نتایج موتور جستجو می باشد. در اصل به صفحه نتایج حاصل از جستجو SERP گفته می‌شود. 

صفحات نتایج موتورهای جستجوگر چه هستند و چگونه کار می کنند

صفحات نتایج جستجو، صفحات وبی هستند که کاربران در هنگام جستجوی چیزی (اغلب با استفاده از اصطلاحات خاص و عباراتی که به عنوان کلمات کلیدی شناخته می شوند ) با استفاده از یک موتور جستجو مانند Google گفته می شوند. 

هر SERP منحصر به فرد است، این به این دلیل است که تقریبا تمام موتورهای جستجو، تجربه را برای کاربران خود سفارشی می کنند، با ارائه نتایج بر اساس طیف وسیعی از عوامل فراتر از شرایط جستجوی خود مانند موقعیت مکانی کاربر، سابقه مرور و تنظیمات اجتماعی. دو SERP ممکن است یکسان ظاهر شوند و حاوی بسیاری از نتایج مشابه باشند، اما اغلب تفاوت های ظریفی را دارند.

ظاهر صفحات نتایج موتورهای جستجو به طور مداوم در حال تغییر است و این به دلیل آزمایش های انجام شده توسط گوگل، بینگ و سایر ارائه دهندگان موتور جستجو ارائه شده است تا کاربران خود را تجربه بصری بهتر و پاسخگو تر داشته باشند.

نتایج ارگانیک

SERP دارای دو نوع نتیجه جستجو می باشند ، نتایج طبیعی و ارگانیک  و نتایج پرداختی، نتایج ارگانیک فهرستی از صفحات وب هستند که به عنوان نتیجه الگوریتم موتور جستجو ظاهر می شوند. متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو با بهینه سازی محتوای وب و وب سایت ها برای رتبه بندی بهتر در نتایج جستجوی ارگانیک تلاش میکنند و تخصص خود را در این زمینه بکارمی گیرند.

نتایج پرداخت شده

بر خلاف نتایج ارگانیک، نتایج پرداخت شده ، همانهایی هستند که در قبال پرداخت مبلغی به موتورهای جستجو در نتایج ابتدایی سرچ کاربران نمایش داده شده می شوند (مانند گوگل ادوردز). در گذشته، نتایج پرداخت شده تقریبا به طور انحصاری محدود به تبلیغات کوچک مبتنی بر متن بود. امروزه، نتایج پرداخت می تواند طیف گسترده ای از فرم ها، و ده ها تن از فرمت های تبلیغاتی که نیاز تبلیغ کنندگان را را شامل می شود را تامین می کند.

کانال های YouTube که شما برای طراحی وب سایت نیاز دارید تماشا کنید
شاید این مطلب را نیز بپسندید

سیگنال رتبه بندی و الگوریتم های جستجو

نتایج ارگانیک لیست هایی هستند که توسط موتور جستجو بر اساس تعدادی از عوامل، که همچنین به عنوان ” سیگنال های رتبه بندی ” شناخته می شود، نشان داده شده است.

به عنوان مثال، الگوریتم جستجویی که توسط Google مورد استفاده قرار می گیرد دارای صدها عامل رتبه بندی است و هیچ کس خارج از گوگل دقیقا عوامل تایین کننده آنها را نمی داند. در گذشته، تعداد لینک های خارجی که به یک وب سایت خاص که از سایر وب سایت ها به آن سایت داده شده بودن یک سیگنال رتبه بندی مهم بود. هنوز هم تا حدی این موضوع تایین کننده است (به همین دلیل است که ویکی پدیا به گونه ای برجسته در نتایج ارگانیک برای بسیاری از پرس و جو ها دارای بالاترین رتبه بندی است)، هرچند الگوریتم موتورهای جستجوی به سرعت در حال پیشرفت است و سیگنال های رتبه بندی که قبل ها برای الگوریتم جستجو مهم بود ، امروزه کمتر اهمیت دارد.

با توجه به جدال سختی که برای قرار گرفتن در صفحات و رتبه‌های اول موتور های جستجو حاکم است، و آمار های موجود حکایت از این دارد که بیش از ۹۰ درصد کاربران فقط صفحه اول موتور جستجو را بررسی می‌کنند و هیچ کاه به صفحه‌ای دوم نتایج رجوع نمی‌کنند.می‌توان پی برد که صفحه اول نتایج جستجو از اهمیت ویژه و فوق‌العاده‌ای برخوردار است به طوری که قرارگیری در صفحه اول نتایج موفقیت یک شرکت را می‌تواند تضمین نماید.