landing Page به صفحه ای گفته میشود که کاربر بدون هیچگونه جستجویی ، محتوای مورد نظر خود را در سایت شما پیدا کند و صفحه‌ای ساده و مجزا در وب‌سایت شماست که به هدف جذب کاربر یا یک تبدیل (Conversion) ساده ایجاد شده است. دلیل این نامگذاری این است که کاربر اولین بار با این صفحه مواجه شده یا به اصطلاح روی آن فرود می‌آید.
Landing Page به عبارتی ساده ، صفحه ای است شامل دقیقا همان چیزی که کاربران می خواهند، و یا چیزی که دقیقا به دنبال آن هستند . هدف اصلی Landing Page که در بازاریابی اینترنتی حاصل می شود ، این است که در ابتدا مشتریان خود و کاربران خود را جذب کنید ، سپس از آن ها درآمد زایی کنید.

شما حتما تا به حال وارد سایت های فروش کارت شارژ شده اید ، زمانی که وارد این سایت ها می شوید ، یک صفحه خیلی ساده برای شما نمایان می شود که دکمه های انتخاب قیمت کارت شارژ و پرداخت بسیار بزرگ و یا واضح هستند ، این بهترین مثال برای Landing Page ها می باشد.

رود آوردن بازدیدکننده می‌تواند اهداف خاصی دربرداشته باشد مثلا به دست آوردن اطلاعاتی از بازدیدکنندگان که به وسلیه آن بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد یا می‌توان هدف از فروش یک محصول را مدنظر گرفت و یا صرفا کلیک بر روی یک لینک خاص هدف یک صفحه فرود باشد.
به صفحه فرود نیز صفحه هدف هم گفته می‌شود، صفحه‌ای که باعث افزایش بازدید و همچنین افزایش فروش می‌شود ولی این نکته به نوع طراحی یک صفحه فرود هم بسیار وابسته است، هر چه طراحی صفحه فرود مورد پسندتر کاربر باشد، شما نیز به هدف خود بیشتر نزدیک شده‌اید.

معمولا سایت هایی که به صورت صحیح و درست بهینه سازی می شوند و با استفاده از تکنیک های سئو بهینه سازی شده اند ، دارای چندین صفحات Landing می باشند ، صفحات Landing یک راه عالی برای افزایش ترافیک یک سایت می باشد ، در صورتی که شما صفحات Landing داشته باشید ، مطمئن باشید در کلمه دلخواه خود که مربوط به محتوای سایت شماست بزودی به طور طبیعی گوگل به شما علاقه مند خواهد شد.

معمولا طراحی سایت و استایل کلی وب‌سایت با صفحه هات Landing Page متفاوت است، صفحه لندینگ پیج به صورت جدا از صفحات اصلی یک ‌سایت طراحی می‌شود، لندینگ پیج صفحه‌ای منحصر به فرد و خارج از چارچوب کلی وب سایت است. به همین علت طرح کلی سایت در آنها لحاظ نمی‌گردد.

شاید بتوان گفت که متداول‌ترین نوع لندینگ پیج، صفحاتی هستند که در تبلیغات Google Adwords و در کمپین های تبلیغاتی وجود دارند. یک پست بلاگ یا هر مطلبی که بر روی وب سایت بارگذاری می‌کنید لزوما لندینگ پیج نیست، چرا که ممکن است چندین هدف را آن صفحات دنبال کنند.

هر صفحه فرود معمولاً دو ویژگی بسیار مهم دارد:

۱- دارای یک فرم است.
۲- صرفاً برای جمع‌آوری اطلاعات از مخاطب طراحی شده است.

انواع صفحه فرود(Landing Page)

Landing Page اختصاصی :

این نوع صفحات Landing ، صفحاتی هستند که کاربر مورد نظر دقیقا به دنبال آن بوده است ، مثلا دانلود فیلم آموزشی ، سپس کاربر وارد آن سایت می شود و آن را دانلود می کند.

Landing Page تعاملی :

این نوع صفحات ، صفحاتی هستند که باید مخاطب را قانع کنید ، یا متقاعد کنید ، مثلا کاربر را متقاعد کنید که برای محتوای شما کامنت گذاری کند ، فرمی را پر کند.

نکات مهم و کلیدی درباره landing page ها :

  • صفحه فرود فقط برای دریافت اطلاعات به صورت یک طرفه از کاربران نیست بلکه نوعی تبادل اطلاعات است، اگر شما صرفا بخواهید فقط اطلاعات دریافت کنید و هیچ چیز رایگان و ارزشمندی به کاربران هدیه ندهید، در این صورت آنها هم به احتمال زیاد همین موضع‌گیری را نسبت به شما خواهند داشت.
  • در طراحی Landing Page بهتر است که هیچ‌گونه لینک خارجی قرار داده نشود چرا که ممکن است کاربر را از هدف اصلی دور کند و به سایتی که لینک آن وجود دارد برود.
  • از محتوای کپی در لندینگ پیج استفاده نکنید، استفاده نکردن از دیگر محتوای صفحات سایت، کار مشکلی به نظر می‌رسد. ولی ارزش آن را دارد، یکی از راه‌حل‌های مناسب و هوشمندانه، در استفاده از متن‌های کپی استفاده آنها در تصاویر یا ویدیو است.
  • هدف‌های مختلفی ممکن است یک لندینگ پیج داشته باشد، مانند دانلود کتاب الکترونیک رایگان، ثبت نام در وبینار، راهنمایی خرید و استفاده از محصول، اشتراک خبرنامه و … که باید متناسب با هدف ساخت لندینگ پیج را سر گرفت، به بیانی دیگر، باید بسته به هدف ما طراحی لازم یک صفحه فرود صورت بگیرد.
  • پیام خود را تکرار کنید. در زندگی روزمره شاید تکرار، مفهوم چندان خوشایندی نداشته باشد، با این‌وجود، ارتباط بین صفحه فرود و تکرار پیام می‌تواند روشی بی‌نظیر برای تأکید روی یک نکته‌ یا ویژگی کلیدی در تجارت شما باشد. اینکه شما متنی خاص را در قسمت‌های مختلف به شیوه‌های جذاب تکرار نمایید باعث می‌شود آن متن ملکه ذهن کاربر شود. و حتما می‌دانید که اگر محصولی، متنی، عکسی، یا هر چه در ذهن کاربری به شکل مثبت ثبت شود باعث ایجاد تبلیغات کلامی شده و هدف شما را گسترش می‌دهد. به راستی چه تبلیغاتی قوی‌تر از تبلیغات کلامی است؟
  • کی از بهترین راه‌کارها برای افزایش نرخ تبدیل و رسیدن به هدف در صفحه فرود، این است که تا می‌توانید مراحل ثبت‌نام در زمان ساخت صفحه فرود، برای کاربران را کمتر، ساده و سریع کنید. هرچه مراحل ثبت‌نام بیشتر باشد، کاربر رغبت کمتری برای پر کردن اطلاعات خود خواهد داشت. پس برای طراحی یک صفحه فرود موفق، پروسه‌ای را ترتیب دهید که بازدیدکننده با یک کلیک بتواند در آن ثبت‌نام کند و این موضوع می‌تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد.
  • از اعداد و ارقام استفاده کنید، آیا می‌دانستید، کاربران ۲۹۵ برابر کمتر از شما تمایل دارند که این مقاله را بخوانند؟ ارائه‌ی اعداد و ارقام می‌تواند راهکار بی‌نظیری برای جلب‌توجه مخاطب باشد، بنابراین اضافه کردن یک آمار جذاب در صفحه‌ی هدف بسیار به نفع تجارت ماست.
  • خدمات یا اطلاعاتی را به رایگان در اختیار کاربران بگذارید. ارائه چیزی باارزش به شکل رایگان و یا هدیه برای برخی افراد شگفت‌آور است، انجام این کار بخصوص در یک صفحه‌ی فرود می‌تواند انگیزه‌ی فوق‌العاده‌ای برای کاربران به شمار رود. اینکه مدیر سایت به این نکته پی ببرد که باارزش‌ترین سرمایه‌ی او مشتریان او هستند نه محصولاتی که برای فروش دارد باعث موفقیت او در اهدافی می‌شود که در صفحات فرود نهفته است.
  • از ویدئو کلیپ‌ها استفاده کنید، استفاده از یک ویدئو می‌تواند ابزار مناسبی برای جلب‌توجه بازدیدکننده و ترغیب او به کلیک روی محتوای مربوطه باشد. مدت‌زمان این ویدئو می‌تواند عاملی تعیین‌کننده باشد. ویدیو در لندینگ پیج می‌تواند یک دید کلی و خوبی را به کاربر بدهد. این تکنیک روی میزان نرخ تبدیل کاربر به مشتری تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارد. از طرفی به کمک ویدئوها، انتقال داده و اطلاعات راحت‌تر می‌گردد.
  • به رنگ‌ها توجه کنید، زمانی که صحبت از صفحات فرود به میان می‌آید، رنگ‌ها یکی از فاکتورهای اساسی برای انتقال پیام است و می‌تواند تأثیر بسیاری بر موفقیت صفحه هدف داشته باشد. انتخاب رنگ در زمان ساخت لندینگ پیج تنها به ویژگی‌های زیباشناسی و یک طراحی جذاب مربوط نمی‌شود، گرچه این عامل بسیار مهمی است.
  • رسش و پاسخ راهکاری مؤثر است، تشخیص نیت کاربر برای ورود به صفحات فرود، عاملی اساسی است. زمانی که متوجه این نکته شوید که چه چیز کاربر را به‌سوی صفحه‌ی هدف شما جذب کرده است، می‌توانید طی یک اقدام پیشگیرانه، سؤالاتی که ممکن است برای کاربر پیش بیاید را پاسخ دهید.
  • احساسات مشتریان را تحریک کنید، تحریک احساسات مشتری، یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که می‌توانید به واسطه‌‌ای آن بر تأثیرگذاری برند خود بیفزایید. مثلا استفاده از کودک برای دریافت کمک‌های خیریه و یا بیماری‌های لاعلاج می‌تواند تأثیر خوبی بر احساسات بازدیدکنندگان بگذارد.
  • افزودن لوگوی برندها و نشان‌های همکاری در صفحه فرود، یک روش عالی برای به نمایش گذاشتن متقاضیان معروف کسب‌وکار شماست. بسیاری از وب‌سایت‌ها از این روش برای به رخ کشیدن پوشش‌های خبری درباره‌ی برند خود استفاده می‌کنند.
  • در لندینگ پیج خود از نشان‌های اعتماد استفاده کنید. در بسیاری از تکنیک‌های بالا، روش‌هایی از جذب اعتماد کاربران را مشاهده کردید، اما مطمئناً ارزش این را دارد که یک بخش کامل را به آن‌ها اختصاص دهیم. نشان اعتماد یکی از قدرتمندترین عناصری است که می‌توانید از آن در صفحه‌ی هدف خود بهره ببرید. 
  • نظرات کاربران و توصیه‌ها بسیار می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. بازاریابی دهان‌به‌دهان یکی از تأثیرگذارترین انواع بازاریابی است، بخصوص اگر بسیاری از کاربران تجربه‌ی خریدهای اینترنتی خود را از یک وب‌سایت بخصوص در رسانه‌های اجتماعی بازگو کنند. بنابراین اگر از چنین امتیازی برخوردار هستید حتماً از آن در صفحه‌ی هدف خود بهره بگیرید.
طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا)
شاید این مطلب را نیز بپسندید

حال که با مفهوم صفحه فرود آشنا شده اید می توانید از مزایای ایجاد چنین صفحاتی در وب سایت خود استفاده کنید و فروش محصولات خود را افزایش دهید.