برای تعریف بازاریابی ابتدا نیاز است که با تعریف بازار آشنا شوید.

بازار :

بازار به مکانی گفته می شود که افراد می توانند در این مکان به داد و ستد بپردازند و در واقع محصولی را بخرند و یا بفروشند البته بازار به معنا مشتریان بالقوه ای که قصد خرید دارند هر چقدر این دسته از مشتریان بیشتر باشند به اصطلاح می گویند این کسب و کار دارای بازار کار است یعنی مشتریان بالقوه اش زیاد هستند و فردی که در این نوع کسب و کار است می تواند فروش خوبی داشته باشد.

حالا با توجه به تعریفی که از بازار شد بازاریابی به معنای پیدا کردن بازار یعنی همان مشتریان بالقوه برای افزایش فروش و رسیدن به سود دهی است که به عبارت دیگر می توان گفت بازاریابی به معنای مجموعه ای از فعالیت ها که افراد برای ارتقاء سطح فروش یک محصول انجام می دهند را بازاریابی می گویند.

مشتری بالقوه و بالفعل و تفاوت بالقوه و بالفعل

می خواهیم یه پرانتز باز کنیم و تعریف کوتاهی از مشتری بالقوه را بگوییم مطمعنم که شما با کلمه مشتری بالفعل نیز آشنا هستید مشتری بالقوه و بالفعل دارای تفاوت هایی هستند مشتری بالقوه شخصی است که به محصول شما نیاز دارد ولی هنوز اقدام به خرید نکرده است زمانی که مشتری بالقوه از خدمات شما استفاده کرد و محصولات شما را خرید در این صورت مشتری بالفعل است یعنی فعل خرید را انجام داده است. پس در نتیجه با توجه به این دو تعریف نیز می توان گفت بازاریابی به معنا پیدا کردن مشتریان بالقوه است.

بازاریاب :

حال اگر بخواهیم بازاریاب را نیز تعریف کنیم به راحتی می توانیم بگوییم شخصی است که بازار را پیدا می کند یا به عبارتی دیگر مشتریان بالقوه را شناسایی می کند و محصول و خدمات اش را به آن ها ارائه می دهد و در واقع می توان گفت بازایاب کسی است که مشتریان بالقوه را تبدیل به مشتریان بالفعل می کند.

نرخ پرش (bounce rate) چیست؟
شاید این مطلب را نیز بپسندید

 در گذشته اشخاص چگونه بازار یابی می کردند؟

در گذشته بازاریاب ها به صورت حضوری به دنبال پیدا کردن مشتری بالقوه برای فروش یا ارائه خدمات خود بودند اما در حال حاضر از حالت حضوری به سمت مجازی پیش می رود و دیگر نیاز نیست که بازاریاب ها به صورت حضوری به دنبال مشتری بروند البته هنوز این حالت وجود دارد اما کمتر شده و جای خود را به بازاریابی به صورت مجازی داده در واقع می توان گفت تبدیل به دیجیتال مارکتینگ شده است مارکتینگ کلمه ای انگلیسی است که معنای بازاریابی می باشد و وقتی می گوییم دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی به صورت دیجیتال که در فضای مجازی انجام می گیرند نه به صورت حضوری.

چگونه محصولات خود را به مشتری بفروشیم؟

کسی که به عنوان بازاریاب انتخاب می شود باید توانایی این را داشته باشد که محصولات و یا خدمات را به مشتری مد نظر بفروشد برای این که این فرآیند انجام گیرد نیاز است که شما به نحوه ای عمل کنید که شخص در آخر از خدمات و محصولات شما استفاده کند اما چگونه ؟

  • شما در ابتدا باید بتوانید حس نیاز در شخص ایجاد کنید  یعنی آن ها حس کنند که به خدمات و یا محصولات شما که قصد فروششان را دارید احتیاج دارند.
  • بعد از حس نیاز باید بتوانید به آن ها راهکار دهید که حالا از این خدمات یا محصولات چگونه باید استفاده کنند.
  • وقتی مشتری را کاملا نسبت به خرید اش آگاه کنید و کاملا واضح و آشکارا به او درباره محصول توضیح دهید او راحت به خرید راغب می شود.

بازاریابی دارای فضای گسترده ای است و انواع و اقسام مختلفی دارد که برای شناخت تک به تک انواع بازاریابی ها نیاز است درباره هر یک به صورت اختصاصی متنی آماده کرده و در اختیار شما دوست داران این بحث و موضوع قرار دهیم دنبال کننده متن های بعدی ما باشید.