دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال اصطلاحی است که برای تعدادی از ابزارهای بازاریابی مختلف و فعالیت‌ هایی استفاده می‌شود که از فن ‌آوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. شرکت‌ ها از روش ‌های مختلفی برای استفاده از روش ‌های موجود برای دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند. این عوامل شامل فعالیت‌هایی نظیر SEO (بهینه ‌سازی موتور جستجو) ، بازاریابی محتوا، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ ( بازاریابی ایمیلی ) ، طراحی سایت ، بازاریابی وابسته، بازاریابی آنلاین می شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

قبل از هر اقدامی باید یک تعریف واحد از دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم. هر نوع خدماتی که بر روی بستر آنلاین و اینترنت انجام شود شامل تعریف دیجیتال مارکتینگ می شود. این نوع بازاریابی در سال های اخیر با توجه به ضریب استفاده زیاد افراد از اینترنت افزایش چشمگیری داشته است.
بازاریابی در دینای آنلاین و اینترنت روش های متعددی دارد که با توجه به نوع ماهیت برند و محصول تولید شده نهایی باید از روش خاصی استفاده نمود . بازار هدف نیز از عوامل تاثیرگذار در تعیین نوع بازاریابی به شمار می رود .

اهداف دیجیتال مارکتینگ :

اهدافی که در این نوع از بازاریابی وجود دارد باید به گونه ای انجام شوند که بتوانند در بازه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت نیاز شما را برطرف سازند. بازاریابی دیجیتال برای ساخت و نگهداری برند شما به کار می‌رود. برای انجام این کار، استراتژی ‌ها و تاکتیک ‌های مختلفی در میان کانال‌های دیجیتالی مجزا ایجاد شده ‌اند. در ترکیب با ارتباطات مناسب برند، یک ساختار برند سازگار می‌تواند ایجاد شود.
در ادامه به فعالیت های اصلی در دیجیتال مارکتینگ می پردازیم :

سئو یا بهینه ‌سازی موتور جستجو

بهینه ‌سازی موتور جستجو که به عنوان SEO نیز شناخته می‌شود، روشی برای بازاریابی دیجیتال است که هدف از آن بهینه ‌سازی وب سایت و صفحات فرود برای رتبه ‌بندی در موتور جستجوی بکار می رود.
هدف این است که طراحی سایت شما به گونه ای انجام شود که در نتایج جستجو کلمات کلیدی در رتبه های بالا قرار بگیرید. سئو به سایت شما قدرت می بخشد و این قدرت باعث می شود که در موتورهای جستجو شانس شما برای قرار گرفتن در لینک های بالاتر افزایش یابد.

طراحی سایت پزشکی
شاید این مطلب را نیز بپسندید

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی شاید یکی از متداول ترین روش ها در دیجیتال مارکتینگ باشد. با توجه به ضریب بالای استفاده افراد از شبکه های اجتماعی و درگیر بودن آن ها با برنامه های مختلف در طول شبانه روز بهره بردن از فضای بزرگ می تواند امری بدیهی و تاثیر گذار خواهد بود. البته باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که استفاده از شبکه های اجتماعی زودگذر خواهد بود و نمی تواند در ذهن مشتری ماندگاری طولانی داشته باشد. حتی برای کسب و کارهای بزرگ نیز توصیه نمی شود چون در این فضا فقط کسب و کارهای کوچک قصد دارند که برند خود را معرفی نمایند.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است و معمولا برای ارسال محتوای مرتبط و اطلاع ‌رسانی به شکل خبرنامه ها و یا ارسال ایمیل به یک گروه هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موارد شامل انواع مختلفی از بازاریابی ایمیلی با محتوای منطبق مانند پست ، بلاگ یا تبلیغات فروش می‌باشد که با توجه به نوع رفتار مشتری می‌تواند شخصی سازی شود.

نمایش آگهی و تبلیغات

نمایش تبلیغات برای قرار دادن بر روی وب سایت ‌هایی که می‌تواند به شکل متن، تصاویر، فلش، ویدیو یا صوت هماهنگ باشد، استفاده می‌شود. تمرکز بر ترویج عمومی محصولات یا خدمات و همچنین پیام ‌های برند، مثلا با کمک تبلیغات و یا ویدیو است. برای این منظور، بخش ‌های خاصی در وب سایت‌ های مربوطه استفاده می‌شوند و به طور خاص به فضای تبلیغات اختصاص داده می‌شوند.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یک روش توزیع آنلاین است که در آن شرکت ‌های تولید محصولات خود را توسط سایت های فروش معتبر در دسترس مشتریان جدید قرار می دهند. این نوع بازاریابی در سال های اخیر در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است که شاید قویترین سایت فروش در این زمینه دیجی کالا باشد که سالیانه شرکت های زیادی محصولات خود را از این طریق به فروش می رسانند.
دیجیتال مارکتینگ دنیایی پر از ایده و خلاقیت است که با توجه به ماهیت برند می تواند از هر روشی برای فروش استفاده کنند. در این مقاله ما به برخی از مهمترین اهداف دیجیتال مارکتینگ پرداختیم. در مقاله های آینده بازاریابی های بیشتری را در این حوزه مورد بررسی قرار خواهیم داد.