امروزه یکی از مواردی که الزام هر کسب و کاری می باشد، تهیه ی اقلام و ست اداری است. اگر قصد دارید کسب و کار خود را زیباتر کنید و به آن هویت ببخشید و در بین مشتریان خود اعتبار سازی کنید به شما پیشنهاد می کنیم از اوراق اداری و ست های اداری کمک بخواهید. اگر از ست اداری استفاده کنید به اعتبار شرکت شما افزوده می شود و باعث شناخته شدن برند شما خواهد شد. زمانی که شما اسناد خود را با ست اداری منحصر به فرد برای دیگران ارسال می کنید، در واقع حرفه ای بودن و هویت داشتن برند خود را به دیگران نشان خواهید داد. شما با استفاده از رنگ سازمانی خود در طراحی اوراق اداری می توانید سازمان خود را در ذهن مخاطبان ماندگارتر سازید.

طراحی اوراق اداری چیست؟

به مجموعه ای از اوراق مورد استفاده در ادارات که با طرح های گرافیکی یکسان و منسجم طراحی و چاپ می شوند و برای مکاتبه و ارتباط با سایر ادارات و شرکت ها و … مورد استفاده قرار می گیرند اوراق اداری یا ست اداری گفته می شود.

اوراق اداری شامل موارد زیر می باشد:

  • سربرگ
  • کارت ویزیت
  • پاکت
  • فاکتور
  • قبض دریافت و پرداخت
  • یادداشت
  • پوشه (فولدر)
  • لیبل سی دی/ دی وی دی و جلد آن ها
  • خودکار تبلیغاتی

مزایای استفاده ازطراحی اوراق اداری

  • معرفی برند شما به دیگران
  • اعتبار سازی بین مشتریان
  • جلوگیری از کپی کردن از اوراق و اسناد اداری

 نکات کاربردی در طراحی ست اداری

  1. برای این که بتوانید تاثیر مورد نیاز بر روی مخاطبان خود بگذارید باید لوگوی زیبا و حرفه ای بر روی اوراق اداری خود طراحی کنید . طراحی لوگو شما اگر خلاقانه و زیبا باشد می تواند در ذهن مخاطب ماندگار شده و اثر مثبتی بر روی آن داشته باشد.
  2. برای چاپ ست اداری از جنس های مختلفی مانند کتان یا تحریر با گرم های مختلفی استفاده می کنند اما کاغذی که در چاپ ست اداری رایج است تحریر ۸۰ گرم است. اگر قصد دارید خاص باشید بهترین گزینه استفاده از جنس کتان با گرم های ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم است.
  3. طرح های شما باید در همه ی موارد هماهنگ باشند پس بهتر است طرحی را انتخاب کنید که قابلیت چاپ بر روی اقلام مختلف را داشته باشد . از تعداد رنگ های کمی برای طرح خود استفاده کنید. توجه داشته باشید طرح شما به گونه ای باشد که لوگو را به خوبی به نمایش بگذارد.
  4. برای آن که طراحی اوراق اداری شما با سایر شرکت ها متفاوت باشد می توانید بر اوراق و ست اداری خود از طلاکوبی، نقره کوبی، برجسته سازی، رنگ های اختصاصی ، چاپ دورو و … استفاده کنید. به این فرآیند شخصی سازی می گویند.
  5. استفاده از فونت مناسب در طرح ها بسیار اهمیت دارد. به خاطر نوع کسب و کارتان باید از فونت های اداری استفاده کنید نه فونت فانتزی. برای طراحی سربرگ از فونت زیر ۱۰ استفاده کنید. سعی کنید طرح شما به گونه ای باشد که اصل سادگی در آن به خوبی رعایت شده باشد.
  6. زمینه ی کار شما بهتر است سفید باشد تا هم اصل سادگی رعایت شده باشد و هم آن که در هنگام کپی کردن اوراق، مشکلی ایجاد نشود.

طراحی اوراق اداری 1

حال در ادامه به معرفی پرکاربردترین اقلام ست اداری و اصول طراحی هریک آن ها می پردازیم.

سربرگ در طراحی اوراق اداری: برگه ای است که معمولا در اندازه ی ۲۹٫۷ * ۲۱ سانتی متر است و در نامه نگاری هایی که در ادارات و شرکت ها و .. به کار می رود. در طراحی سربرگ از مواردی مثل: عنوان و نشانه، لوگو، آدرس، تاریخ و شماره پیوست استفاده می شود.

بیشتر لوگوها و آرم های ادارات دولتی در قسمت راست بالای سربرگ درج می شود تا تاریخ و شماره نامه در سمت چپ نوشته شود و در هنگام بایگانی بتوان به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد. لوگو طبیعتا متناسب با ابعاد خود، قابل کوچک و بزرگ شدن است اما معمولا باید در حدود ۵ تا ۱۵ سانتی متر طراحی شود.

طراحی و چاپ لیبل در کرج
شاید این مطلب را نیز بپسندید

قسمت های اصلی سربرگ به صورت درشت تر نوشته می شوند. عنوان باید در کنار لوگو قرار بگیرد با فونت ۱۰ تا ۱۴ قلم ضخیم نوشته می شود. نشانی نیز با فونت ۸ تا ۱۲ قلم نازک نوشته می شود . نوشته های موجود در سربرگ باید به اندازه ی ۱سانتی متر از لبه های کاغذ فاصله داشته باشند. اگر قصد دارید از برگه ی A5 استفاده کنید شاید گمان کنید چون نصف برگه ی A4  پس همه ی عناصر نیز باید نصف آن باشند در صورتی که این چنین نیست در سربرگ با ابعاد مختلف ، اندازه ی عناصر با یکدیگر تفاوت چشمگیری نخواهند داشت.

کارت ویزیت در طراحی اوراق اداری: کارتی است که ابعادش ۹ در ۵ سانتی متراست که روی مقوا با گراماژ های مختلف ساخته می شود. اولین چیزی که به عنوان تبلیغات و معرفی به مشتری نشان داده می شود کارت ویزیت است. که برای اشخاص حقیقی داشتن کارت ویزیت مناسب مسئله ی مهم تری می باشد.

مواردی که در طراحی کارت ویزیت باید در نظر گرفته شود، شامل این موارد می شود : عنوان و لوگو، آدرس و شماره تماس یا آدرس شبکه های اجتماعی و آدرس سایت. با توجه به نوشته های کارت ویزیت می توانید آن را به صورت عمودی یا افقی طراحی کنید البته اگر به صورت عمودی آن را طراحی کردید اگر از پهنای کارت کم کنید در حدود ۲ یا ۴ میلیمتر باعث زیباتر شدن کارت می شود . اندازه فونت در کارت ویزیت حداکثر ۱۲ است. می توانید از فونت های مختلفی استفاده کنید اما در کارت ویزیت های اداری فونت فانتزی توصیه نمی شود پس به نوع کسب و کار دقت کنید.

پاکت نامه در طراحی اوراق اداری: معمولا به اندازه ی سربرگ A4  است. توصیه می شود اندازه ی پاکت بسته شده به اندازه ی یک سوم سر برگ به اضافه ی ۶ میلیمتر (پهنا و بلندی) باشد. بر روی پاکت نامه نیز لوگو، عنوان و آدرس باید قید شود که بیشتر اوقات عنوان و لوگو در قسمت سمت چپ بالا نوشته شده و آدرس نیز سمت چپ پایین قید می شود. اغلب موارد گفته شده به صورت افقی بر روی پاکت درج می شود. توجه داشته باشید سمت راست بالا برای چسباندن تمبر و کارهای مربوط به پست باید خالی باشد.

به نکته ای که در طراحی اوراق اداری باید توجه داشته باشید این است که از یک هویت بصری برای همه ی اقلام اوراق اداری استفاده کنید. مثلا از یک طرح گرافیکی و ترکیب رنگی یکسانی استفاده شود.در طراحی ست اداری توجه به ترکیب رنگ ها و داشتن هارمونی بسیار حائز اهمیت است، و توجه به آن در زیبایی اوراق اداری تاثیر گذار است.

طراحی ست اداری باید یک سری ویژگی ها داشته باشند که عبارتند از :

  • جذابیت داشته باشد در واقع بهتر است رنگ ، طرح و نوشته های آن متفاوت از سایرین باشد.
  • نوشته های آن کاملا خوانا باشد و پیام خود را به سرعت به مخاطب منتقل کند.
  • برای فهمیدن موضوع نیاز به تفکر عمیق نباشد یعنی به موضوع به راحتی فهم شود.
  • تیتر و عنوان باید به قدری جذاب باشد که بیننده را به خواندن ادامه مطالب ترغیب کند.

قیمت طراحی اوراق اداری

در تعیین قیمت طراحی و چاپ اوراق اداری عوامل بسیاری دخیل و تاثیر گذارهستند، به طور مثال در بحث طراحی اوراق اداری میزان محتوای کسب و کار( تعداد شماره تماس، آدرس، راه های ارتباطی، استفاده از تصاویر و… ) بر قیمت طراحی اوراق اداری تاثیرگذار است، و در مبحث چاپ اوراق اداری عواملی چون جنس به کار رفته در اوراق اداری و تعداد چاپ ملاک است.