گوگل با اعلام تغییرات بزرگی در نحوه نشر لینک ها به لیست های nofollow ، دنیای سئو را تکان داد. این تغییرات – در حالی که برای کمک به Google در درک وب مفید است – با این وجود باعث سردرگمی شد و سؤالات زیادی را ایجاد کرد.

طی اعلامیه ای که گوگل منتشر کرد برای لینک های Nofollow برنامه های متفاوتی دارد و در نهایت به معرفی دو ویژگی جدید به وب مسترها پرداخت.

گوگل دو نوع ویژگی لینک (Attribute) جدید معرفی کرد. این خبر کوتاه به تنهایی برای وب مسترها کافی بود تا بحث‌ها و سوال و جواب‌های بسیاری را آغاز کنند. با این که گوگل می‌گوید اتفاق خاصی نیافتاده است اما این خبر برای عده‌ای خوب و برای عده ای هم بد است. دو گزینه لینک follow و nofollow به ۴ گزینه تبدیل شد. خصوصیات لینک جدید یعنی لینک اسپانسر شده (sponsored) و لینک محتوای تولیدی کاربران (UGC) هستند.

اکنون ما با ۴ نوع لینک سر و کار داریم:

۱- لینک فالو (Dofollow): لینک‌هایی هستند که خزنده های موتور جستجو آن‌ها را دنبال می‌کند و وارد صفحه مقصد می‌شود.

۲- لینک نوفالو (Nofollow): لینک‌هایی هستند که خزنده های موتور جستجو آن‌ها را دنبال نمی‌کند.

۳- لینک تولیدشده توسط کاربر (UGC): لینک‌هایی که توسط کاربران در بخش نظرات سایت یا فروم‌ها ایجاد می‌شوند.

۴- لینک اسپانسری (Sponsored): لینک‌هایی هستند که در ازای قرار دادن آن‌ها در سایت پول دریافت می‌شود.

لینک های follow و nofollow :

در ابتدا وقتی از یک صفحه به صفحه دیگری در وب لینک داده می‌شد از ساختار کد زیر استفاده می‌کردند.

<a href="https://www.designestan.com">designestan</a>

در این مدل از لینک دادن از هیچ خصوصیتی برای لینک استفاده نشده است و فقط یک لینک معمولی است که کاربر را به صفحه دیگری هدایت می‌کند. به این نوع لینک‌ها، لینک follow می‌گوییم.

۱۵ سال پیش گوگل یک خصوصیت دیگر برای لینک ها معرفی کرد و نام آن را نوفالو (nofollow) گذاشت. دلیل معرفی آن هم لینک‌های اسپم در بخش نظرات سایت‌ها بود. اگر یادتان باشد همان دوره وبلاگ‌نویس‌ها و صاحبان وبسایت‌ها در بخش نظرات سایت‌ها جملاتی مثل این می‌نوشتند:

“وبلاگ خوبی داری به وبلاگ منم سر بزن”

و در آین نظرات لینک وبلاگ یا سایت خودشان را هم قرار می دادند. همین حالا هم برخی از کاربران به صورت دستی یا برخی به کمک ربات‌ها همین کار را می‌کنند. دلیل این کار هم روشن است :

لینک بیشتر = رتبه بالاتر در نتایج گوگل = ترافیک بیشتر

گوگل که متوجه این سوءاستفاده شده بود، در سال ۲۰۰۵ خصوصیت nofollow را معرفی کرد. ساختار لینک‌های نوفالو به این صورت شد:

<a href="https://www.designestan.com/" rel="nofollow">designestan</a>

لینک نوفالو به زبان ساده به ربات‌های خزنده google این را می گوید که این لینک را جدی نگیر.

منظور از جدی نگیر می‌تواند معنی‌های مختلفی داشته باشد:

  • – این لینک را کاربرها گذاشته‌اند ربطی به ما ندارد
  • – این لینک‌ها را دنبال نکن
  • – هدف این لینک می‌تواند یک سایت اسپم باشد
  • – این لینک را به سفارش مشتری در سایتم گذاشته‌ام
  • – نمی‌خواهم صفحه‌ای که لینک دادم افزایش رتبه داشته باشد
رنگ در طراحی سایت
شاید این مطلب را نیز بپسندید

خلاصه این که لینک‌هایی که در سئو تاثیر زیادی داشتند شدند فالو و آنهایی که تاثیر خیلی کمتری داشتند شدند نوفالو، به این دلیل می‌گوییم خیلی کم چون بی‌تاثیر نیستند. تجربه نشان داده است این نوع لینک‌ها هم تا حدودی باعث افزایش رتبه می‌شوند. حتی در حالتی که گوگل به لینک اعتبار ندهد تصور کنید لینک نوفالو در جایی باشد که کاربران روزانه روی آن کلیک کنند و در سایت هدف مطالب را بخوانند یا خرید کنند. این یعنی افزایش ترافیک، افزایش زمان ماندگاری و در نتیجه بهبود سئو.

در تاریخ سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۹۸ گوگل در وبلاگ خود اعلام کرد که ما یک زمانی تصمیم گرفتیم برای تکامل و بهتر شدن وب، لینک نوفالو را معرفی کنیم و حالا نوبت معرفی دو صفت جدید برای بهتر کردن لینک‌ها رسیده است. هر کدام از این لینک‌ها که معرفی می‌کنیم برای هدف خاصی تعریف شده‌اند.

لینک اسپانسر شده (sponsored):

صفت اسپانسر شده همانطور که از نامش پیداست برای شناساندن لینک‌هایی استفاده می‌شود که با هدف تبلیغ، حمایت مالی یا هر نوع قرارداد حمایتی دیگر در صفحات وب قرار می‌گیرد.

لینک محتوای تولیدی کاربران (ugc):

UGC یا User Generated Content به هر نوع محتوایی که کاربران (نه مدیران یا نویسندگان سایت‌ها) منتشر می‌کنند اشاره می‌کند. این محتوا می‌تواند پست‌های انجمن، نظرها، مقالات منتشر شده در سرویس‌های وبلاگ‌نویسی و … باشد.

برای لینک‌های نوفالو چه اتفاقی می‌افتد؟

صفت نوفالو همچنان استفاده خواهد شد. هرجایی که نمی‌خواهید لینک شما به نوعی تایید کننده باشد یا تاثیری در رتبه‌بندی گوگل داشته باشد از نوفالو استفاده کنید.

اما از تاریخ ۱ مارس ۲۰۲۰ به بعد گوگل لینک‌های نوفالو را هم برای خزیدن ربات‌ها و ایندکس کردن استفاده خواهد کرد.

به گفته گوگل، قبل از این وقتی ربات‌های گوگل به لینک‌های نوفالو می‌رسیدند وارد آن نمی‌شدند و در نتیجه تاثیر زیادی هم در رتبه‌بندی یا ایندکس شدن نداشتند. در بیانیه گوگل آمده است از ۱ مارس ۲۰۲۰ شاید لینک‌های نوفالو هم برای خزیدن در وب استفاده شوند.

این که چه تفاوتی بین این سه صفت از نظر تاثیر در افزایش رتبه صفحه هدف وجود دارد هنوز قطعی نیست. تنها هدف گوگل درک بهتر وب و لینک‌ها برای جستجوی بهتر است.

در واقع این دو صفت جدید باعث می‌شود سایت یا صفحه‌ای که لینک در آن قرار دارد خود را از تایید کردن رها کند. سایتی که هزاران لینک به سایت‌های نامرتبط از نظر محتوا می‌دهد و ترافیک لینک کمی دارد به نوعی رفتار شبه‌اسپمی به گوگل نشان می‌دهد اما همین سایت شاید به هیچ وجه صفحه‌هایی که لینک گرفته‌اند را تایید نمی‌کند و نمی‌خواهد به آنها اعتبار دهد. حال این لینک‌ها می‌تواند توسط کاربران ایجاد شوند یا لینک‌هایی باشند که به سفارش مشتریان قرار می‌گیرند.