نرخ پرش (bounce rate) چیست؟ از دو کلمه BOUNCE و RATE تشکیل شده است که RATE به معنای نرخ و BOUNCE به معنای پریدن است. فکر می کنم شنیده باشید که می گویند مشتری پرید bounce به همین معنیه اما در وب سایت حتما لزوم ندارد که کاربر مشتری باشد همه کاربرانی که از سایت شما دیدن می کنند اگر با سایت شما تعامل برقرار نکنند از نظر گوگل به معنیه bounce یا پرش است.

مثل یک توپ که وقتی به دیوار می خورد و برمی گردد یا حتی داخل کارتون های طنز ممکن است دیده باشید که تیر بدون خوردن به هدف برمیگردد!! برای بیان میزان پرش یا bounce سایت از ابزاری به نام (گوگل آنالیتکس) و یا سایز ابزار های  نظیر گوگل آنالیتکس می شود بهره مند شد.

قبل از آن که به معرفی گوگل آنالیتکس بپردازیم باید راجب RATE یا همان نرخ توضیح بدهیم.

RATE :

به معنای نرخ است که نرخ پرش BOUNCE RATE به صورت درصد بیان می شود بر فرض مثال اگر ۱۰۰ نفر از سایت شما بازدید کند از این ۱۰۰ نفر ۷۰ نفر از سایت استفاده کردند و ۳۰ نفر بدون استفاده از سایت خارج می شوند نرخ پرش این سایت می شود نسبت کاربرانی که با سایت شما تعامل داشتند به تعداد کل کاربرانی که از سایت شما بازدید داشتند، این مثالی که بیان شد بسیار راحت بود فقط محض درک آسانتر نرخ bounce rate.

فایده BOUNCE RATE :

مدیر وب سایت یا سئو کار برای اطلاع از وضعیت وب سایت خود از ابزار هایی استفاده می کنند تا متوجه وضعیت سایت خود شوند و در واقع نرخ BOUNCE RATE  در خدمت شان قرار گیرد.

نرخ BOUNCE RATE  باید بالا باشد یا پایین؟

با توجه مطالبی که در ابتدای مقاله بیان شد جواب این سوال برای شما دوستان عزیز بسیار راحت است، بله درسته هر چه میزان BOUNCE RATE کمتر باشد بهتر است چرا که به ما نشان می دهد که درصد بیشتر کاربرانی که از سایت ما دیدن کردند توانستند با سایت تعامل داشته باشند.

اشتباهات معمول در طراحی وب
شاید این مطلب را نیز بپسندید

در صورت پایین بودن نرخ BOUNCE RATE چه کنیم؟

در صورت پایین بودن نرخ BOUNCE RATE باید تعامل سایت را با کاربر افزایش دهید برای افزایش تعامل یا در واقع افزایش رابط کاربری که به آن UI نیز می گویند، می توانید از مقاله قبلی ما با عنوان (رابط کاربری (UI) چیست ؟) استفاده کنید که به صورت عامیانه و روان و ساده درباره نکات مفیدی راجب رابط کاربرای UI پرداخته است.

گوگل آنالیکس چگونه متوجه می شود کاربر از سایت استفاده کرده یا نه؟

برای آن که متوجه شویم گوگل آنالیکس چگونه میزان نرخ پرش یا bounce rate  را مشخص می کند باید با اصطلاحاتی در این باره آشنا شویم. یکی از این اصطلاحات HIT است HIT به تمامیه کارهایی که توسط کاربر در سایت انجام گرفته می شود و سایت آن ها را توسط گوگل آنالیکس ذخیره و ثبت می کند.

کار هایی که توسط گوگل آنالیکس ثبت می شود؟

  • ورود و ثبت نام در سایت
  • شرکت در نظر سنجی و ارسال پیام
  • خرید از وب سایت
  • کلیک بر روی لینک ها یا تصاویر
  • دانلود از سایت
  • تماشای ویدئو و فیلم ها درسایت
  • و…

یکی دیگر از اصطلاحات موجود در گوگل آنالیکس (session) است که (session) به معنای زمانی که کاربر اگر در این مدت زمان در سایت بماند و تعامل با سایت انجام دهد در گوگل آنالیکس ثبت می شود.

در نتیجه می توان گفت هر چقدر بتوانیم نرخ BOUNCE RATE  را کم کنیم و به حداقل برسانیم سایت موفق تری خواهیم داشت یعنی سایتی که از نظر رابط کاربری یا همان UI قدر و توانمند است.

همان طور که یک بار اشاره کردم اگر می خواهید درباره UI  بیشتر بدانید به مقاله (رابط کاربری (UI) چیست ؟) سری بزنید و درباره این مفهوم و تاثیرات فوق العاده اش بر سایت آگاهی پیدا کنید.