گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزار هایی است که گوگل در خدمت طراحان وب قرار داده است که کار کردن با آن بسیار ساده و راحت می باشد، گوگل آنالیتیکس (Google Analytic ) ابزاری رایگان است و مدیران وب می توانند از این ابزار برای گرفتن اطلاعاتی درباره ترافیک سایت و سئو استفاده کنند.

بعد از طراحی وب سایت نیاز است که شما وب سایت خود را در گوگل ارتقاء دهید چرا که بیشتر کاربران از سایت هایی دیدن می کنند که از نظر گوگل دارای رتبه بالایی هستند و در صفحه اول قرار دارند.

عوامل مختلفی وجود دارد که باعث می شود سایت ارتقاء و یا تنزل پیدا کند و تا وقتی که نقاط ضعف و قوت وب سایت شناسی نشود ارتقاء آن غیر ممکن است.

برای این که شما متوجه شوید از نظر گوگل در چه رتبه ای قرار دارید و وب سایت شما در چه وضعیتی قرار دارد نیاز به ابزار هایی است که کار آن ها  بررسی و تحلیل سایت است.

گوگل ابزاری را در خدمت مدیران وب سایت ها قرار داده که یکی از مهم ترین این ابزار ها گوگل آنالیتیکس ( Google Analytic ) نام دارد که در این مقاله به معرفی گوگل آنالیتیکس و کارایی های آن می پردازیم.

ترافیک سایت به چه معنی می باشد؟

به این معنا است که چه تعداد کاربر از سایت شما بازدید داشته و از سایت شما استفاده کرده است منظور از استفاده کردن این است که کاربر با سایت شما تعامل برقرار کرده یا فقط به سایت سری زده و بدون استفاده از آن خارج شده که گوگل آنالیتیکس (Google Analytic ) در این حالت به شما نرخی براساس درصد می دهد که به آن نرخ پرش یا bounce rate  می گویند.

برای آشنایی بیشتر از نرخ پرش یا bounce rate  می توانید از مقاله نرخ پرش (bounce rate ) چیست؟ استفاده کنید.

اشتباهات معمول در طراحی وب
شاید این مطلب را نیز بپسندید

امکانات گوگل آنالیتیکس (Google Analytic ) :

  • درباره محتوایی که داخل سایت گذاشته اید اطلاعاتی می دهد که آیا محتوا و مطالبی که داخل سایت گذاشتید جذابیتی برای کاربر داشته یا خیر ؟
  • حتی شما نیز می توانید متوجه شوید که بازدیدکنندگان شما در چه شهر هایی بوده اند و بیشتر بازدیدکنندگانتان را چه شهر هایی تشکیل می دهند.
  • به شما اطلاعاتی می دهد که متوجه شوید که چه ترفند های بازاریابی به سایت شما کمک می کند تا سایت شما کاربران بیشتری را جذب خود کند تا در نتیجه فروش و سود بیشتری عایدات شود.
  • وب سایت ها دارای صفحاتی هستند که گوگل آنالیتیکس (Google Analytic )  به ما کمک می کند تا متوجه شویم کدام یک از صفحات وب دارای محبوبیت بیشتری است.
  • با استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytic )  می توانید سرعت وب سایت خود را افزایش دهید.
  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytic ) ویژگی کاربرانی که تبدیل به مشتری شده اند را نیز در خدمت مدیر وب سایت می گذارد.
  • اطلاعاتی درباره آن که کاربران وب سایت چه مطالبی را بیشتر دوست داشته اند و چه مطالبی برایشان جذاب تر بوده را نیز در خدمت مدیر وب سایت قرار می دهد.

با توجه به امکانات بی شماری که درباره گوگل آنالیکس (Google Analytic )  بیان شد به صراحت می توان گفت که بدون وجود گوگل آنالیتیکس (Google Analytic ) مدیریت وب سایت به قول معروف لنگ میزند!

گوگل آنالیتیکس در این امکان را به مدیر سایت می دهد تا در بازه زمانی مورد نظرش وضعیت سایت را چک کند یعنی در هر زمان و تاریخی مد نظراش است و حتی می تواند دو بازه زمانی را با هم مقایسه کند.

در واقع گوگل آنالیتیکس (Google Analytic ) نقش دستیار مدیر را بازی می کند به گونه ای که بدون حضور ابزار گوگل آنالیکس (Google Analytic ) مدیریت سایت غیر قابل انجام است.