به طراحی لوگو جدید احتیاج دارید؟ ما نکات مهم طراحی لوگو را که باید بدانید قبل از شروع یک پروژه هویت تجاری به شما می گوییم.

اگر شرکت شما به یک طراحی لوگو جدید احتیاج داشته باشد، احتمالاً در حال بررسی گزینه های خود هستید. آیا شما به دنبال یک آرم کاملاً متفاوت هستید یا طراحی لوگو را که قبلاً دراختیار داشته اید را می خواهید تغییر دهید؟ در هر صورت ، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید: چه چیزی باعث ایجاد یک طراحی آرم عالی می شود؟ و چگونه می توانید یک آرم طراحی کنید که جوهر یک محصول ، شخص یا مارک را به خود جلب کند؟

چرا هر کسب و کاری نیاز به لوگو دارد؟

لوگو، نماد و نشانه‌ی حرفه‌ای بودن است. شاید شما کارتان را از زیرزمین خانه‌ی خود شروع کرده باشید؛ اما داشتن لوگو یعنی اینکه کار شما به‌ طور حرفه‌ای آغاز شده است. اگر لوگو ضعیف باشد، دچار دردسر بزرگی می‌شوید. سعی کنید برای ساختن لوگویی متفاوت وقت بگذارید و ببینید کدام طرح با شما بهتر ارتباط برقرار می‌کند.

لوگوی شما یا کسب و کار شما اولین نقطه تماس با جهان خارج ومشتریان شما است. اگر افراد با نام تجاری وطراحی لوگوی شما ارتباط برقرار کنند احتمالا خرید و ارتباط با شما بیشتر خواهد شد. طراحی لوگو مناسب نیاز به ترکیبی پیچیده از مهارت های طراحی، نظریه خلاق و کاربردی مهارت دارد. هر طراح به ارزش استعداد و مهارت خود می تواند یک لوگو مناسب برای هدف مشخص را ایجاد کند، اما واقعا تسلط به تمام جنبه های هنر و صنعت زمان می برد. البته، طراحی لوگو فقط یک زیر مجموعه کوچک از نام تجاری است، اما علامت یا علامت تجاری یا همان لوگو، مرکز اصلی بسیاری از طرح های نام تجاری است.

لوگو را ساده طراحی کنید

بهترین لوگوها که بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب می گذارند ساده ترین لوگوها هستند(سادگی کلید موفقیت است). لازم نیست نکات زیادی را لوگوی خود بگنجانید.  درنظر داشته باشید که لوگوی شما در ابعاد و حالات مختلفی استفاده می شود و چاپ و تکثیر کردن یک لوگوی پیچیده سخت است و ممکن است مخاطبان شما متوجه نکته‌ی آن نشوند.

اگر جزییات و پیام هایی که در لوگو گنجانده اید در جهت هدف کلی لوگو حرکت نمی کنند آنها را حذف کنید. اغلب شرکت‌هایی که موفق هستند مانند اپل، فیسبوک و مک‌دونالد لوگوی ساده‌ای دارند. لوگوی آن‌ها به‌قدری ساده و واضح است که حتی اگر سیاه و سفید هم باشد توسط مخاطبان تشخیص داده می‌شود.

طراحی لوگو باید قوی و متعادل باشد

یک لوگو می‌تواند فقط از متن تشکیل شده باشد مانند IBM یا اینکه یک سمبل گرافیکی باشد مانند لوگوی نایک و یا شامل هر ۲ مورد باشد. درواقع لوگو باید بازتابی از شرکت شما، قلب، روح و شخصیت آن باشد. برای طراحی چنین لوگویی باید مخاطبان و محصولات یا خدمات خود را همیشه در ذهن داشته باشید. لوگوهایی که ظاهر قوی دارند و متعادل هستند تاثیر بهتری روی مخاطبان خواهند گذاشت زیرای خواندن آن‌ها ساده بوده و در یک محیط شلوغ مانند مراکز خرید تاثیر مثبت‌تری روی دیگران خواهند گذاشت.

لوگو باید در خاطره ها بماند(به یاد ماندنی باشد)

لوگو باید بعد از اولین بار دیده شدن به راحتی به خاطر آورده شود. نیازی نیست تا لوگوی شما تعریف دقیقی از کسب‌و‌کارتان باشد. در حالت عادی مردم تنها یک نظر به لوگوی شما نگاه خواهند کرد و وقت زیادی را صرف دیدن و برانداز کردن لوگوی شما نمی کنند پس باید در یک نظر کاری کنید لوگوی شما در خاطره آنها ثبت شود. به‌عنوان مثال شرکت‌های خودروسازی از علامت ماشین در لوگوی خود استفاده نمی‌کنند. اگر قصد استفاده از آیکون‌ها را برای طراحی لوگوی خود دارید باید به دنبال تصاویری باشید که حتی بدون نوشتن نام شرکت با مخاطبانتان رابطه برقرار کند. لوگویی که پیچیده باشد، به هم ریخته باشد و بخش ها و قسمت های مختلفی داشته باشد هرگز در خاطر مشتری نخواهد ماند.

گوگل ادوردز(Google AdWords) چیست؟
شاید این مطلب را نیز بپسندید

لوگوی معروف نایک در سال ۱۹۷۱ توسط کارولین دیویدسون یک دانشجوی طراحی خلق شد. این لوگو از بال الهه‌ی پیروزی یونان ‌به نام نایک الهام گرفته شده است و نشان دهنده‌ی سرعت، ظرافت و قهرمانی است. یا به‌عنوان مثال در لوگوی برند آمازون یک فلش از a به z کشیده شده است و این یعنی در این فروشگاه اینترنتی هر چیزی که بخواهید را می‌توانید پیدا کنید.

طراحی لوگو باید متمایز و خلاقانه باشد

قبل از طراحی لوگو به لوگوی رقبای خود نگاهی بیاندازید، عناصر اصلی آنها را بشناسید و سعی کنید از رقبای خود کپی نکنید. به طور مثال مخابرات پر است از نشانه های کره زمین یا همه دندانپزشکان از دندان درلوگوی خود استفاده می کنند. گرچه استفاده از این موارد منطقی است اما اگر می خواهید از رقبا بهتر باشید پس مثل آنها طراحی نکنید: “نیازی نیست لوگو کاری که شرکت شما می کند را بیان کند: لوگوی مرسدس بنر خودرو ندارد و در لوگوی اپل نیز کامپیوتری مشاهده نمی شود؛ لزومی ندارد لوگوی فست فود غذا داشته باشد و این که مربوط به کار شماست دلیل مناسب بودن آن استفاده از آن نیست.”

طراحی لوگو بایستی باید انعطاف‌پذیر باشد

یک لوگوی مناسب باید از روی یک بیلبورد تبلیغاتی در فاصله‌ی چند کیلومتری یا یک کارت ویزیت با ابعاد چند سانتی‌متر قابل شناسایی باشد. همچنین باید روی بروشورها، تیشرت‌های تبلیغاتی و دیگر محصولات بازاریابی نمای خوبی داشته باشد. یک لوگوی خوب باید ظاهر خوبی با رنگ‌های مختلف داشته باشد و در پیش‌زمینه‌های تیره، روشن یا حتی رنگی‌رنگی مناسب به نظر برسد.

لوگو نباید به زمان وابسته باشد

یک لوگوی خوب نباید به زمان وابستگی داشته باشد. هرچقدر وابستگی یک لوگو به زمان کمتر باشد ماندگاری آن در ذهن مردم بیشتر خواهد شد. اگر می خواهید لوگوی شما از الان تا چند سال بعد ارزش داشته باشد بر اساس طراحی روز اقدام به ساخت لوگو کنید. در سالهای اخیر گرایش گسترده ای در میان طراحان برای طراحی با رویکرد تخت “Flat” و یا اصلاحا طراحی متریال ایجاد شده است. طراحان لوگو نیز از این قافله عقب نمانده اند و لوگوهای جدید را بر اساس این گرایش طراحی می کنند. در این گرایش همه طراح ها دوبعدی و ساده طراحی می شود. از سایه و عمق دادن پرهیز می شود و همه چیز به سمت ساده سازی حرکت می کند.

مخاطب برندی که برای آن طراحی می کنید را بشناسید

لوگوی انتخابی شما باید با نوع جامعه مخاطبتان تناسب داشته باشد. به طور مثال در طراحی لوگو برای یک محصول کودکانه باید از رنگ های شاد و فونت های تاحدی جذاب و غیررسمی استفاده کرد. حال آنکه این نوع طراحی برای طراحی لوگوی یک سازمان حقوقی مناسب نیست.

از رنگ‌های مناسب برای طراحی استفاده کنید

اگر می‌خواهید لوگوی رنگی داشته باشید باید روان‌شناسی رنگ‌ها را در طراحی آن مد نظر داشته باشد. به این دقت کنید که آیا رنگ‌های شما احساس قدرت را به مخاطبان منتقل می‌کنند یا اینکه باعث حواس‌پرتی می‌شوند. به‌عنوان مثال رنگ آبی نشان دهنده‌ی اعتماد، وفاداری و طراوت است. اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که رنگ آبی در سیستم‌های مالی و بانکداری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ سبز نمایانگر زندگی، طبیعت، پاکی و حتی نشان‌دهنده‌ی محصولات ارگانیک است.

طراحی لوگو باید تایپوگرافی قوی داشته باشد

تایپوگرافی یا حروفچینی در طراحی لوگو بسیار مهم است. فونت‌های انگلیسی قدیمی مظهر قدرت هستند اما خواندن آن‌ها دشوار است مخصوصا زمانی که در ابعاد کوچک نوشته می‌شوند. فونت‌های San-serif تمیز بوده و احساس باز بودن و جذابیت را به مخاطبان منتقل می‌کنند. استفاده از تایپوگرافی‌های مناسب نیازمند مهارت است بنابراین فونت‌هایی را انتخاب کنید که پیام برند شما را بهتر به مشتری‌ها منتقل می‌کنند.